Gå til sidens hovedinnhold

- Måtte kjøre buss i minus åtte grader

Artikkelen er over 8 år gammel

Sjåførene raser mot Troms fylkestrafikk - se deres egne bilder fra hybridbussene!

Nordlys møtte søndag kveld de tillitsvalgte i Yrkestrafikkforbundet og i Fagforbundet sammen med flere av deres medlemmer.

De er både skuffet og sinte over at Troms fylkestrafikk takket nei da Nobina foreslo å bytte ut de 32 hybridbussene som betjener byrutene i Tromsø.

LES SAKEN: Nobina tilbød seg å bytte ut alle hybridbussene - fylket takket nei

– Dette er et hån mot byens befolkning. Nå har vi kjørt disse bussene i to vintre og absolutt alle vet at disse bussene ikke holder mål. Argumentasjonen om at bussene ikke er godt nok skodd er reinspikka løgn. Hvis de har noen bedre løsninger enn å kjøre med kjetting, så er ørene våre åpne, sier en tydelig oppgitt Lars Gundersen, tillitsvalgt for Fagforbundet.

Forferdelige arbeidsforhold

Bussjåførene gleder seg ikke det minste til vinteren. De føler Troms fylkestrafikk anser klagingen deres på hybridbussene som syting, og deler nå bilder fra sin egen arbeidsplass.

– Dette er bilder vi sjåfører tar for vår egen del, men det er også dokumentasjon på hvilke arbeidsforhold vi faktisk har. Vi sliter med mye støy fra viftene, helt uakseptable temperaturer, livsfarlig dugging som medfører at vi må stoppe og mer til, sier Gundersen og fortsetter:

– Alle sjåførene sliter med å få opp tempraturen i bussen de første timene. En gang opplevde jeg at det var minus 14 grader ute og jeg fikk ikke opp tempraturen til mer enn minus 8 den første timen. Jeg har aldri i mine 12 år som bussjåfør stilt med longs på jobb, men det gjør jeg nå.

HUSKER DU?: Her sklir bussen 60 meter baklengs mens Øystein rygger som besatt

Blitt prinsippsak

Sjåførene føler at Troms fylkestrafikk har gjort hybridbussene til en prinsippsak og frykter de er for stolte til å snu.

– Her kommer vi med en løsning på alle problemene, og en gavepakke til både våre sjåfører og ikke minst byens befolkning. Dette kunne gjort mye for å bygge opp tilliten til publikum, for den er rimelig tynnslitt, men Troms fylkestrafikk fortsetter med å sabotere kollektivtransporten. Med denne løsningen kunne alle kommet ut som vinnere og Troms fylkestrafikk kunne fått en klapp på skuldra, men jeg tviler på at de snur etter at de har uttalt at dette ikke kommer til å skje, sier Oddvar Melbye, tillitsvalgt i Yrkestrafikkforbundet.

LES OGSÅ: - Fylkeskommunen har ansvaret for busskandalen

LES OGSÅ: – Nobina har ansvaret for busskandalen

– Noen må gå

Sjåførene reagerer også på argumentasjonen med kontraktbrudd. De sier at slik bussene har blitt er miljøgevinsten, som er utgangspunktet for at de ble kjøpt inn, er blitt helt borte, og at akkurat den samme prosessen ville skjedd om anbudet hadde gått til et annet selskap.

Tirsdag skal skjebnen til Troms fylkestrafikk avgjøres i fylkestinget. Flere av sjåførene er klare i sin tale på hva de mener utfallet bør bli.

– Jeg håper folk ser dette og at vi igjen kan få økt fokuset på om man skal legge ned Troms fylkestrafikk, for i min bok så er det flere der som bør ta sin hatt og klokelig gå. Hele denne sagaen har vært preget av manglende kompetanse og de nekter å innrømme nederlaget slik at alle må fortsette å lide, istemmer bussjåfør Carl Morten Andersen.

LES OGSÅ: Her godkjenner Opsal innkjøp av hybridbusser

Kommentarer til denne saken