Lover umiddelbart vekttap med «slanke-wrap»

LOKKER MED SUPER-EFFEKT: Ifølge denne annonsen har en kunde gått ned 1,2 kilo i løpet av 72 timer, samt blitt 10 centimeter slankere rundt midjen. Forbrukerrådet advarer nå mot produktet.

LOKKER MED SUPER-EFFEKT: Ifølge denne annonsen har en kunde gått ned 1,2 kilo i løpet av 72 timer, samt blitt 10 centimeter slankere rundt midjen. Forbrukerrådet advarer nå mot produktet. Foto:

Artikkelen er over 5 år gammel

- Tviler på at dette holder hva det lover, sier regiondirektør i Forbrukerrådet.

DEL

"Wraps" kalles det nye produktet, som for tiden markedsføres som en ren vidunderkur for slanking gjennom flere norske Facebook-sider.

De fleste av selgerne opererer fra Nord-Norge. På siden Wraps Norden, som administreres fra Tromsø, vises det bilder av personer som tilsynelatende har oppnådd sixpack etter to ukers bruk av produktet. På siden Wraps Scandinavia, som administreres fra Sortland, vises bilder av kunder som angivelig har slanket midjen med 11 centimeter ved én gangs bruk.

Bildene lokker med at du kun skal sette på en folie eller tekstil som du fester på kroppsdelen du ønsker å "krympe". Det blir ikke omtalt som et slankemiddel, men som et kosmetisk produkt som skal hjelpe deg med å stramme opp deler av kroppen. Ved hjelp av en urtebekledning på tøystykket skal det fjerne avfallsstoffer rundt fettvevet i kroppen.

I en annonse lagt ut på Finn.no heter det at produktet har vært i salg siden begynnelsen av juni, og at det allerede er "meget stor etterspørsel".

En pakke med fire wraps koster i utgangspunktet 1125 kroner. Flere steder får man med en gel som øker prisen per pakke til 1325 kroner.

- Sårbar gruppe

Etter å ha sett på markedsføringen av produktet, er regiondirektør Helene Falch i Forbrukerrådet kritisk.

- De henvender seg til en gruppe som er sårbar, og gjerne ute etter å finne en god løsning på sitt problem. Jeg er kritisk til måten dette produktet markedsføres på, med mindre de har god dokumentasjon på at dette virkelig virker så godt. Det har jeg mine tvil om, sier regiondirektøren for Forbrukerrådet i Troms og Finnmark.

Hun ber forbrukere generelt være kritisk til produkter som lover gull og grønne skoger.

- Før jeg bestemte meg om å prøve noe sånt, ville jeg sjekket produktet nøye ut og vært i kontakt med helsepersonell. Generelt kan man si at hvis et produkt ser ut til å være for godt til å være sant, så er det ofte det, sier Falch.

Hun er på generelt grunnlag lite glad i at produkter markedsføres og selges direkte gjennom Facebook.

- For mange oppleves det som en privat sfære, og da har man ikke alltid de kritiske brillene på seg som dersom det for eksempel annonseres i et annonsebilag.

Nettverk fra Nord-Norge

Én av selgerne bak produktet er Anita Diana Boucht, som blant annet er kjent for å avvikle den årlige Alternativmessa i Tromsø.

Hun selger produktene gjennom en egen Facebook-side, der hun lokker med en "revolusjon innen hud- og kroppspleie". I informasjonen om produktet skriver hun at figurformen kan brukes overalt hvor man har en "kroppslig utfordring", og at man allerede etter første gangs bruk kan gå ned én størrelse i klær. Virkningen skal ifølge Boucht vare i seks til ni måneder.

Når Nordlys ringer opplyser Boucht at selgerne en del av et nettverk som i hovedsak opererer fra Nord-Norge. Siden begynnelsen av juni har de distribuert produkter fra den australske leverandøren Naturally Kouxan.

Selgerne er ifølge Boucht uavhengige konsulenter og forholder seg direkte til den australske leverandøren.

Ingen vil uttale seg

Etter å ha gjort et lengre intervju, hvor Boucht svarer på kritiske spørsmål, trekker hun imidlertid intervjuet. Hun forteller at den australske distributøren har en policy på at ingen andre enn Naturally Kouxans hovedkontor i Brisbane skal uttale seg til media, og at alle de norske selgerne må forholde seg til dette.

Nordlys har i to dager vært i kontakt med flere selgere som ikke ønsker å uttale seg til media. Tre av dem henviser til Heidi Janne Pettersen fra Sortland, som ifølge selgerne Naturally Kouxans norske kontaktperson.

Hun legger på røret når Nordlys ringer, og ber i en sms Nordlys om å ta kontakt med Naturally Kouxans hovedkontor i Australia, som vil besvare spørsmålene.

Nordlys har onsdag forsøkt å kontakte det australske hovedkontoret på telefon, uten å lykkes.

Risiko

De norske selgerne ber nå flere interesserte selgere ta kontakt. Regiondirektør Falch i Forbrukerrådet advarer imidlertid mot at salget innebærer en risiko. Selv om de norske selgerne har en australsk salgsorganisasjon i ryggen, vil de kunne bli stilt ansvarlige om produktet ikke holder mål.

- Hvis det er en norsk selger som forhandler produktet i Norge vil de komme i et kjøpsrettslig ansvarsforhold hvis produktet ikke skulle holde det de lover, sier Falch.

I så fall vil produktet kunne være i strid med markedsføringsloven.

- Hvis markedsføringen ansees som villedende, vil de kunne pålegges å endre markedsføringen. Som kjøper vil man uansett også ha reklamasjonsrett hvis varen ikke har de egenskaper selger har opplyst om at de har.

Artikkeltags