Nå går Lars Kvenshagen Gimse bare under navnet Barfot-Gimse. Mannen er 42 år, og gikk i forrige uke opp Lakselvnesåsen på 734 meter, barfot. I denne uka fulgte han opp med Styrmannstinden på 955 meter. Også det helt barfot.

– Når jeg ble 40 år, fant jeg ut at jeg skull begynne å løpe med barfotsko. Nå har jeg holdt på med dette i to år, og fant ut at jeg skulle prøve meg helt barfot, sier Gimse til Nordlys.

Bygge over tid

Han sier at både frihets- og mestringsfølelsen av å nå toppen av et fjell uten sko, eller noe annet på beina, er uslåelig.

– Det gir litt andre utfordringer å løpe oppover marka uten gode fjellsko. Småbusker, stein, lyng, og røtter kjennes jo ekstra godt. Når jeg tenker meg om, så har jeg hatt en egen interesse for å gå barbeint helt siden jeg var liten.

Det startet først med småturer i marka, opp Fløyfjellet barfot, helt til kona dro han med seg på Ti På Topp-prosjektet sitt.

– I beskrivelsen til Ti På Topp, heter det at man bør ha på seg godt skotøy. Når man går helt uten sko, har man ikke den støtten rundt anklene som man bør ha. Det er noe man må bygge opp over tid, og det har jeg klart å gjøre, sier Gimse.

Ny løpeteknikk

Å komme seg opp på fjelltoppene er ikke det verste i slike situasjoner. Det er nedoverturen som virkelig tar på beina til Gimse.

– Alle som har gått nedover et fjell, vet at man hele tida må bruke friksjon og krefter for å holde igjen. Det merkes ekstra på føttene.

Bildene av Gimses føtter viser at de har fått litt juling på fjellturene, men ifølge ham selv er det ikke verre enn at det fikses med litt såpe.

– Det ser atskillig verre ut enn det er. Litt grønnsåpe, og litt vask så er føttene seg selv igjen. Men det er ikke til å legge skjul på at man sparker lettere borti steiner og lignende på nedturer, når man er sliten i bein og kropp.

Det å løpe barføtt, eller med typiske barføttsko, krever en helt egen teknikk. Den vanlige måten å løpe på, der man ruller fra hælen og fremover, må man legge bort.

– Man må løpe på forfoten, og så rulle nedover. Det går nok ikke å rulle på hælen.

Gimses turer kan du lese om på hans egen blogg: http://barfot.gimse.me