"Kong Olav" får nytt liv

Her i Thailand oppdaget trondheimsmannen Jan-Olav Storli det erverdige hurtigruteskipet "Kong Olav". Båten ble lagt ut på nettet for salg, nå har bergeserne mobilisert og samlet inn penger for kjøp.

Her i Thailand oppdaget trondheimsmannen Jan-Olav Storli det erverdige hurtigruteskipet "Kong Olav". Båten ble lagt ut på nettet for salg, nå har bergeserne mobilisert og samlet inn penger for kjøp.

Artikkelen er over 6 år gammel

Studenter mønstrer på.

DEL

Båtinteresserte fikk øye på litt av en fritidsbåt på nettet i forrige uke da hurtigruteskipet «Kong Olav» ble lagt ut til salgs. Mange nettaviser omtalte saken og det avdanka skipet som ingen hadde hørt i fra på mange, mange år, fikk igjen følelsene i sving. Nå tyder mye på at båten kommer hjem igjen, til Bergen der den i sin tid ble bygget i 1964.

Etablerte givertelefon

– Vi heiv oss rundt da vi så annonsen og fikk etablert et selskap og oppretta en givertelefon, forteller Jan Ivar Furevik i det nyopprettede selskapet «Sju segl AS». Han beskriver seg og folkene bak som ildsjeler og entusiaster. Kjøpesummen på 5.2 millioner kroner er allerede på plass, men det trengs nesten det dobbelte for å oppgradere skipet til det de ønsker bruke det til. Og til å få båten hjem. For «Kong Olav» ligger i opplag i Thailand, dit den ble solgt i 1997. Her skulle den brukes som hotellskip, casino og dykkerhotell.

Surrealistisk å "finne" båten i Thailand

Nordmannen Jan-Olav Storli kom ved en tilfeldighet over skipet i 2007, der den ligger i et brakkvannsområdet på grensen til Burma.

– Det var en surrealistisk opplevelse, forteller mannen som faktisk hadde jobbet ombord i den staselige hurtigruta som ung gutt. Han fikk komme ombord og tida hadde stått stille ombord de ti årene den hadde vært i utlendighet.

– Nå er det siste sjanse for båten. I 2007 var den i grei forfatning. Nå har det ytterligere gått noen år, sier Storli som gleder seg over at det kanskje går mot at båten kommer hjem igjen.

Pusses opp i Singapore

Prisen er litt over det dagens eier får ved å selge den til opphogging. Men redningsmann Jan Ivar Furevik som arbeider intenst for å få overta, medgir at det trengs større summer for å pusse den opp og få den hjem fra Asia. Pengeinnsamlingen lokalt har engasjert både huritruteildsjeler, tidligere ansatte på båten og forretningsfolk.

Hybelskip for studenter

– Vi avventer nå en tilstandsrapport, vi har møte i banken i morgen og vil deretter bestille rehabilitering i Singapore før vi eventuelt går båten hjem. Ved kai i Bergen skal byens studenter få nyte godt av hybelskipet. – Byen mangler 2000 hybler, så vi ser for oss hybelbåt i et par år.?Deretter blir den cruiseskip for Svalbard-ekspedisjoner, blant annet, sier Furevik.

Artikkeltags