Kan du tenke deg en softis med tørrfisk-strø?

Artikkelen er over 6 år gammel

Han selger det.

DEL

– Dette er den beste isen jeg noen gang har smakt. Det skyldes jordbærsmaken og at isen er mer kremete enn den vi har hjemme, sier Joona Seurujärvi (16).

Det klinger godt både i ørene og kassaapparatet til kjøpmann Irene Wik Thomassen som drifter Narvesen Bossekop i Alta.

– Det er kult å høre det, men det er ikke første gang, verken fra finlendere eller folk på Sørlandet og Vestlandet. Vi er også kåret til byens beste, sier hun. Ingen selger flere softis enn henne, og nå sier hun seg villig til å dele den store hemmeligheten.

Eksplosjon i salget

Kanonsommeren får folk til å kjøpe is som aldri før. Diplom is opplever en nær dobling på slaget av is i år kontra i fjor, og en av kioskene som selger mye diplom is, er nettopp Thomassen.

– Diplom is er den beste. Helt siden påske har softissalget gått helt i taket, sier hun.

Hun burde vite, for i fire år har hun vært den ubestridte dronningen over alle de nærmere 400 softisselgende Narvesen-kiosker i landet, helt fra Lindesnes til Kirkenes. Likevel er det ikke is produsenten alene som er hemmeligheten.

Først litt historie.

Man skulle kanskje tro at den som selger flest softis var den som holder til i den største byen. Slik er det ikke. I tigerstaden er det Narvesen National Vestibyle som selger best, men de lander helt nede på en 20 plass. Faktisk ligger Norges nest største by, Bergen (Narvesen på Harbitzhjørnet), tre plasser opp på lista. Og ser man på topp tre listen, blir det tydelig at jo lenger nord man kommer jo mer is spises det.

– Både Oslo og Bergen er veldig gode på is generelt, men de må se seg slått av Irene på softisen. Hun har solgt nesten 20.000 flere softis enn dem hittil i år, bekrefter kommunikasjonsrådgiver Ida Håvik i Reitan Convenience As som eier konseptet Narvesen.

Kampen om tronen

For den som lurer på om det finnes en softis-konge, så er svaret nei. Men det finnes en prins, ifølge dronningen.

– Vi har to konkurrenter som puster oss litt i?. Eller, nei; de har ikke ærend. Dem har ikke sjans å slå Bossekop, sier hun med et lurt smil.

Svolvær og Sandnessjøen er de to største konkurrentene, og dronningen har selv slått kjøpmann Mathias Rabben Sørslett fra Svolvær til ridder, eller «prinsen» som hun kaller han.

– Hun skal bare kalle seg dronning, for snart blir jeg konge, sier Sørslett.

Han har nemlig meldt inn til konsernet at han har mål om å selge 40.000 softiser i år, akkurat samme målet som Thomassen satte seg tidligere i år. Men det han ikke viste var at dronningen har hørt ryktet og oppjusterte sitt mål til 45.000 is.

– Hva? Da skal også jeg selge 45.000 is, sier han lurt.

Prinsen må nok medgi at utfordringen blir stor, for det blir ikke lett å vippe henne av tronen.

– Vi sliter med dårlig vær og en maskin som fusket litt i begynnelsen, unnskylder han seg med.

– Vi ligger litt bak skjema, men har lagt opp til å satse veldig sterkt på strø. Vi har trolig det største utvalget i Norge, sier han.

Hvor mye strø de har inne til enhver tid varierer. Akkurat nå har dem 30 sorter, men antallet har vært oppe i 45 på meste. De lokker med alt fra kokos til tørrfisk.

– Vi hadde en kar innom som sa at det var godt med tørrfisk på softisen, men jeg vet ikke om jeg tror på det, ler han.

En dyr is ble det i alle fall, for det gikk en hel pose med tørrfisk for å dekke isen. Prislappen, den landet på «70-80 kroner».

Nå kjører han en kampanje der kundene får en gratis softis dersom betjeningen glemmer å tilby en is.

– Vi kjører knallhardt, men må ta en pause inn imellom. Kundene som er innom tre ganger om dagen blir ravende tullete.

Smiler bredt til prinsen

Dronningen selv må bare smile når hun tenker på konkurrenten.

– De gjør mye sprelske ting for å selge softis, og reklamerer med at dem skal bli nummer en. Det skjer ikke i år. Jeg er dronningen, sånn er det bare, så prinsen kan bare forbli prins, fastslår hun.

Og det er nok ikke Joona Seurujärvi (16) i tvil om. For finlenderen er innom Alta for første gang, og aldri i sitt liv smakt så god iskrem. Mangel på tro har heller ikke kommunikasjonsrådgiveren.

– Vi er virkelig stolte av softis-dronninga Irene og det hun får til oppe i nord. År etter år setter hun seg hårete mål, øker de gjerne underveis, og klarer jammen også å nå dem. Selv om hun er lokalisert i et mindre tettbefolket område enn mange andre butikker, og på tross av tidvis ruskevær i løpet av året, selger hun et imponerende antall softis. Og Altaværingene må jo være Norges mest is-elskende folk, sier Ida Håvik og fortsetter:

– Både Mathias i Svolvær og Tove i Sandnessjøen er knallflinke utfordrere, og strekker seg langt for å tilfredsstille sine kunder. Vi gleder oss veldig til å se hvem som stikker av med seieren i år.

Her er hemmeligheten

Seieren har trolig dronningen tatt allerede, i alle fall i ånden. Og nå deler hun hemmeligheten som viser seg å ikke være så stor likevel, om vi skal tro kjøpmannen fra Alta. For de bruker de samme Diplom is-pakkene som alle andre.

– Hemmeligheten er fortsatt hemmelig. Den har jeg i et skap på lageret, spøker hun og fortsetter:

– Det som er viktig er å sørge for å ha god kvalitet på isen. Det får man ved å ha god rullering på den, altså ikke fylle opp mer enn dagsomsetningen, slik at man få byttet den ut hele tiden. Er det dårlig vær som det er i Alta nå, så fyller jeg ikke maskinen smekk full. Da fyller jeg litt og litt så den rekker å tappe seg igjen, for står isen lenge begynner maskinen å jobbe, og da begynner isen å miste smaken og kvaliteten. Renhold er også viktig, og selvfølgelig fornøyde kunder som kommer igjen og igjen. Mange er gjerne innom hver dag.

Forrige rekord tok hun i fjor, da solgte hun mellom 34.000 og 35.000 is. Hittil i år nærmer hun seg 31.500 solgte, og da har hun omtrent to måneder igjen av sesongen.

– Målet i år har vi satt til hårete 45.000. Det skal vi klare. Det har vært utrolig bra vær i mai, og helt siden påske har softissalget gått helt i taket. Får vi litt finvær, og dersom kundene ikke er blitt dritt lei softis, så skal vi klare det med glans.

Også nabobyen Hammerfest har gjort det bra i år, ifølge dronningen.

– Vi håper at også Hammerfest bygger seg opp til å bli en liten dronning, så skal vi i nord knuse dem sør. Det hadde vært kult.

Artikkeltags