I dette rommet lagrer kapteinen 300 liter whisky

-Med litt godvilje kjenner man duften av skotsk drikke, smiler kaptein Arild Hårvik.

-Med litt godvilje kjenner man duften av skotsk drikke, smiler kaptein Arild Hårvik. Foto:

Artikkelen er over 3 år gammel

Hurtigruteskipet «Fram» har med seg en hemmelighet på den 126.000 kilometer lange ferden.

DEL

Gå høsten i møte - KUN 88 kr for 8 uker med papiravisen og alt innhold på nett

I et spesialbygd hus, med god ventilasjon oppbevares 300 liter gammel whisky på to eikefat.

Disse skal følge skipet på en stor rundreise fra Svalbard til Antarktis og tilbake, ca. 126.000 kilometer. Luften, rullingen, temperatur og annen natur-påvirkning skal ifølge eksperter gi drikken en helt spesiell smak.

Opptatt av whiskykultur

- Det begynte som en god ide blant mannskapet her. Vi er flere som er opptatt av kulturen rundt whisky-produksjonen, sier kaptein Arild Hårvik. Overstyrmann Anders Lyngvær er også sterkt engasjert i prosjektet, og man venter spent på resultatet.

Mange norske skip har i en årrekke bragt akevitt i eikefat, der det å krysse ekvator har vært et sentralt poeng.

Ingen har gjort det som «Fram» nå gjør. Skipet fikk kjøpe en spesiell type whisky via en importør i Tyskland. Varene skal tappes på flasker, og blir kun til salgs ombord i skipet. En type er 25 år gammel, den andre 21.

Egne etiketter er utformet. Flaskene skal nummereres, hver enkelt signeres av kapteinen og det vil følge med et sertifikat. Allerede har samlere vist interesse.

Bra med havluft

- Våre eikefat ligger stødig på øverste dekk. Ingen har lov til å besøke dem. De passerer begge polarsirklene, i nord og syd, i tillegg til ekvator og Greenwich-meridianen, sier Hårvik.

Etter planen skal den sterke drikken tappes på flasker i august da har de vært om bord i et år, og har fullført hele den store rundreisen.

Underveis i Skottland har «Fram» whisky-ekspertise om bord, som foreleser om den spesielle drikken.

- Ekspertene mener at en slik rundreise ute i fri luft skal gi en helt spesiell aroma og farge. For oss er dette nytt og spennende, sier Arild Hårvik.

Artikkeltags