Her står bilistene opptil en time i kø

LANG KØ: Køene strekker seg til tider mange kilometer langs fylkesvei 862 på Kvaløya og frem mot brua. Her fra morgentrafikken for to uker siden.

LANG KØ: Køene strekker seg til tider mange kilometer langs fylkesvei 862 på Kvaløya og frem mot brua. Her fra morgentrafikken for to uker siden.

Artikkelen er over 5 år gammel

Og nødetatene bruker dobbelt så lang tid som normalt. - Kan bli farlig, sier brannsjef.

DEL

Langstrakte køer har i flere år vært et problem på Kvaløya i Tromsø. På morgenen strekker køene seg ofte fra flaskehalsen Sandnessundbrua og bakover langs fylkesvei 862. På ettermiddagen går køene motsatt vei, i retning Giæverbukta.

I lengre tid har spesielt ettermiddagstrafikken bygd seg opp som et problem for nødetatene.

– Det er en stor ulempe for brannberedskapen at det er kø ut fra Tromsø på ettermiddagen. Det gjelder spesielt på Kvaløya. Der har det bare blitt verre med årene, sier brannsjef i Tromsø, Nils Ove Sollid.

Tråkler seg gjennom

– Hvis det er kø fra Tromsøya og til Kvaløya på ettermiddagen og vi får en alarm, så vil vi måtte tråkle oss forbi køa i motsatt kjørebane. Det er heldigvis mindre trafikk der, men vi må likevel kjøre veldig forsiktig, sier Sollid.

Spesielt over Sandnessundbrua er det vanskelig å kjøre forbi. Der er det kun ett kjørefelt, og mye motgående trafikk. Dermed blir utrykningstiden lengre enn normalt.

Brannvesenet har strenge krav til innsatstiden til sykehjem og sykehus. Like over brua ligger Kvaløysletta sykehjem.

– Ved normale omstendigheter bruker vi akkurat ti minutter fra brannstasjonen i Tromsø og frem til sykehjemmet på Kvaløysletta. Hvis trafikken er vanskelig kan vi bruke 20 minutter, sier Sollid.

Han er ikke komfortabel med situasjonen.

– Dersom mange ugunstige forhold inntrer samtidig så kan køa føre til en mye farligere situasjon. Er folk inne i en brann teller hvert minutt, og da er ti minutter lang tid, sier Sollid.

Seks kilometer kø

Byråd for byutvikling i Tromsø, Britt-Hege Alvarstein, sier Tromsø kommune er smertelig klar over køproblematikken.

Etter det første snøfallet i år nådde køene nye høyder. På det verste er det rapportert om køer over Sandnessundbrua helt fra Eidkjosen – en strekning på drøye seks kilometer.

– Dette er ikke Tromsø kommunes veiansvar, men det berører våre innbyggere og vårt næringsliv. På det meste bruker folk en time i kø på vei til jobb, sier Alvarstein.

Per Hareide, kontorleder for plan i Tromsø kommune, bekrefter at alle nødetatene har uttrykt bekymring for trafikksituasjonen.

– Både politiet og UNN har poengtert det samme. Nødetatene rykker ofte ut på de samme sakene, og møter de samme problemene, sier Hareide.

15.000 biler

Daglig passerer 15.000 biler Sandnessundbrua. Kun Tromsøbrua har mer trafikk i Troms med 20.000 passeringer. Til sammenligning har E8 6.000 daglige passeringer ved Nova i Tromsdalen.

De siste årene har det vært en liten økning på cirka tusen passeringer i året på Sandnessundbrua, opplyser Hareide.

– Den økte trafikken kommer spesielt på grunn av utbyggingen av Strandfeltet på Kvaløya, og også den generelle utviklingen i samfunnet. Bedre tider gir mer bilkjøring, sier Hareide.

Også LO er bekymret over trafikksituasjonen i Tromsø og på Kvaløya.

– På Kvaløya er smerteterskelen nådd for at folk skal komme seg fra A til Å. Samtidig er det ingen tvil om at Kvaløya huser et kjempeareal for å ta unna veksten videre i Tromsø, fra Eidkjosen og i retning Håkøybotn, sier Kristine Larsen, nestleder i LO i Troms.

Hun bor selv ved Strandfeltet på Kvaløysletta, og kjører barn i barnehagen.

– På de verste dagene er det bom stopp. Da har jeg brukt 45 minutter i kø på Kvaløya.

Kvaløyforbindelsen i arbeid

Den langsiktige løsningen på trafikkproblemene heter Kvaløyforbindelsen. Men det kommer fortsatt til å gå flere år før den står klar.

For tiden jobber byrådet tett sammen med Troms fylkeskommune og Statens vegvesen med å planlegge forbindelsen. Samarbeidet koordineres gjennom prosjektet Transportnett Tromsø .

Frp har sågar gått med på å finansiere tunnelen med bompenger for å få fortgang i arbeidet.

– Vi tror planleggingen er i boks før 2015. Først må vi få gjort unna grunnundersøkelsene og trasévalg, sier byråd for byutvikling i Tromsø, Britt-Hege Alvarstein (Frp).

Foreløpig har ikke planleggingen kommet til finansiering. Men kontorleder for plan, Per Hareide, bekrefter at Troms fylkeskommunes økonomikrise kan bli en utfordring.

Stamvegnett

Den nye forbindelsen ligger an til å bli en fylkesvei, med Troms fylkeskommune som veieier og eventuell investor. I dag ligger Bjarkøy- og Langsundforbindelsen fremst på fylkeskommunens prioriteringsliste av nye, store investeringer.

– I dag er Sandnessundbrua et fylkeskommunalt ansvar. Det er klart at det er et kjernespørsmål hva fylket ellers har av investeringsoppgaver og vedlikeholdsansvar, sier Hareide, som ønsker seg staten med på laget.

– I dag stopper stamvegnettet ved flyplassen Det bør være en strategi å få staten til å interessere seg for den veien, sier Hareide.

– Klar på fem år

Kommunestyrerepresentant Ole M. Johansen (Frp) mener imidlertid det skal gå fint å bygge Kvaløyforbindelsen uten at verken fylkeskommunen eller staten spytter inn penger.

– Det går an å gjøre som man gjorde med Ryaforbindelsen, å opprette et eget selskap som selv står for låneopptaket. I så fall vil fylkeskommunen kun måtte stå som garantist for lånet. Brukertettheten på tunnelen vil bli så stor at den vil kunne finansieres i sin helhet med brukerfinansiering.

– Jeg har tro på at man bør kunne få dette til rimelig kjapt. At tunnelen står klar i løpet av fem år bør være realistisk.

Artikkeltags