Gå til sidens hovedinnhold

Her kommer russerne til unnsetning

Artikkelen er over 8 år gammel

Luftforsvaret fikk søndag hjelp av naboene. SE STOR BILDESERIE.

Etter litt forsinkelser med utreisetillatelse for det russiske giganthelikopteret Mi26, kunne Luftforsvaret søndag formiddag gjennomføre operasjonen med å transportere det havarerte Sea King-helikopteret tilbake til basen på Banak, skriver fd.no.

Helikopteret, som kommer fra Arkhangelsk i Russland, ankom lørdag kveld Lakselv. Allerede lørdag kveld satt personell fra 330. skvadronen sammen med det russiske helikoptermannskapet for å briefe og planlegge operasjonen, som startet rundt klokken 10.30 søndag formiddag.

LES OGSÅ: Reddet av verdens største helikopter

Reddet av russisk gigant

Transportoppdraget ble gjennomført av det russiske Federal State Unitary Enterprise "The 2nd Arkhangelsk United Aviation Division", og gikk tilsynelatende helt etter planen.

Sea King-helikopteret, som har en egenvekt på omkring 6,5 tonn, var uproblematisk for det russiske helikopteret Mi26, som er verdens største og kraftigste serieproduserte helikopter. Helikopteret har en løftekapasitet på omkring 20 tonn.

Det havarerte redningshelikopteret, som ble fraktet fra fjellet Divgagáisá (840 moh.), står nå plassert innenfor gjerdet på Banak flystasjon.

Redningshelikopteret hadde da stått på fjellet siden 11. desember, da det knakk understellet under landing i forbindelse med trening.

Fiskerne utrygge

Styreleder Hans Petter Rasmussen i Fiskarlaget Nord sier til Finnmarken.no at han er i ferd med å miste tilliten til helikopterredningstjenesten.

– Fiskarlaget Nord har i alle år følt seg trygge med 330-skvadronen. Det er materiellet de bruker, som er problemet. Det har skjedd to ulykker den siste tiden. I begge tilfeller har både utrykningshelikopteret og reservemaskinen vært slått ut, sier Rasmussen til ANB.

Han mener det er for lenge å vente til 2020, da de nye redningshelikoptrene skal være på plass. I mellomtiden trenger vi ekstra helikoptre som kan leies inn, sier Rasmussen som mener det er stor forskjell på redningsaksjoner til havs og i fjellet.

– På sjøen er det minutter som skiller mellom liv og død, sier styrelederen i Fiskarlaget Nord.

Full beredskap

Vakthavende ved Redningssentralen i Nord-Norge, Alf Hågensen, sier til NTB at beredskapen i øyeblikket er god. Det mangler riktignok en maskin til beredskap på Banak, men i Bodø står det to.

– Det skal normalt være god nok beredskap, men selvsagt kan det skje uventede uhell. Det Rasmussen sikter til, må være en redningsaksjon i forrige uke da den ene maskinen sto på en fjelltopp, mens den andre fikk problemer idet den skulle ta av, sier han.

– Da sendte vi imidlertid et ambulansehelikopter, og fiskeren ble samtidig reddet av et fartøy som ble dirigert til stedet, sier Hågensen.