Her bygger tyskerne tunnel OVER hele Kvænangsfjellet

Artikkelen er over 5 år gammel

Se innslaget fra italiensk filmrevy i 1943.

DEL

Mens vi venter på den nye regjeringas forventede kjempeløft for samferdselen i nord – inkludert E6-tunnel gjennom Kvænangsfjellet: Se hvordan tyskerne sikret vinterferdselen over det værharde fjellet under andre verdenskrig.

Mussolini-propaganda

Det unike filminnslaget fra Hitler-vennen Mussolinis propagandafabrikk Instituto Luce dukket nylig opp på Youtube. Videoklippet er merket "Salla – Petsamo early 1943".

Oppvakte, lokalkjente nordlendinger oppdaget fort at det meste av filminnslaget er fra Kvænangsfjellet.

Fjellovergangen i Nord-Troms var en kritisk flaskehals for den tyske krigsmaskinens transport av tropper og materiell.

Som det framgår av filmen hadde tyskerne utviklet rasende effektive snøfresere. Likevel var det – den gang som nå – umulig å holde veien åpen under storm og kraftig snøfall.

To fangeleirer

Derfor ble det besluttet å etablere to fangeleirer i området for å sikre arbeidskraft til å bygge snøskjermer og snøtunneller.

Den største, Veidal fangeleir, ble etablert på Kvænangsfjellet, den andre i Badderen der det skulle bygges tunnel over Baddereidet.

400 krigsfanger ble sendt nordover fra Grini i Oslo for å hjelpe norske sivilister med arbeidet. Fangene oppholdt på fjellet i tre måneder, fra august til november 1942. Filmen du her kan se er altså fra tidlig i 1943, da det meste av arbeidet var gjennomført

Snøtunnelen over Kvænangsfjellet, bygget av tre, var 6 km lang, mens det over Baddereidet litt lengre nord ble reist en tilsvarende tunnel på 800 meter.

Snøtunnelene fikk ikke stå så lenge. Høsten 1944 ble de i likhet med annen bebyggelse brent under tyskernes tilbaketog fra Finnmark og Nord-Troms.

Den ekstreme nordfronten

Hvis du ikke skjønner italiensk – omtrent dette sier den italienske kommentatoren:

"Kampen mot den arktiske vinter på den ekstreme nordfronten!

Organisasjon Todt har bygget boliger og rasteplasser langs de vikgiste veiene på den nordlige front.

I løpet av natten har det falt en meter snø. Veien må måkes umiddelbart. Temperaturen som mennene i Todt arbeider i er rundt ti minusgrader.

En snøfreser i aksjon: den utfører arbeidet til syv tusen mann!

På steder som er spesielt utsatt for vind og snø bygges tunneler for å sikre veien. Disse tunnelene strekker seg kilometer etter kilometer over fjellene."

Mussolinis lys

Todt var for øvrig en halvoffentlig organisasjon som ble opprettet i nazi-Tyskland i 1938. Oppdraget var å konstruere og bygge militære installasjoner og veier som tålte trafikk av tunge stridsvogner.

Det italienske filmselskapet Luce var et viktig verktøy for fascistdiktator Benito Mussolini. Den italienske journalisten Emanuele Sigismondi, bosatt i Nordreisa, kjenner historia:

– Luce betyr lys, men navnet er også en forkortelse for "L’Unione Cinematografica Educativa", en sammenslutning for produksjon og distribusjon av pedagogiske filmer. Luce ble grunnlagt av Mussolini allerede i 1924. Det var faktisk den første offentlige institusjonen i verden for formidlet nyheter på film. Cine Giornale Luce var ble obligatorisk vist på kino foran hver hovedfilm allerede fra 1927. Snart ble det et viktig verktøy for fascistisk propaganda, forteller Sigismondi til nordlys.no.

Artikkeltags