Geelmuyden Kiese skal lære tromsøfolk å sykle. Pris: 700.000,- skattekroner

Foto:

Artikkelen er over 5 år gammel

Sykkelbyen Tromsø kjøper inn konsulentbistand.

DEL

Sykkelbyen Tromsø er et prosekt som Tromsø kommune. Troms fylkeskommune og Statens vegvesen står bak. De har valgt å kjøpe konsulentbistand til prosjektet Sykkelbyen 2014 fra det Oslo-baserte konsulentbyrået i konkurranse med fire andre konsulenter, blant dem Tromsø-baserte Rød Tråd. De tre endre som har levert tilbud, er Better Societies AS, COWI AS (Fremtiden i våre hender) og Pure CSR Consulting AS.

Geelmuyden Kiese best

Kommunen skriver i innstillingen for valg av konsulent, at alle de fem tilbudene oppfylte kravene. Tilbudene ble rangert på bakgrunn av følgende kriterier: Gjennomforing av oppdrag, leverandørens presentasjon og kreative løsninger.

I rangeringen har Geelmuyden Kiese AS fått 10 poeng. Videre følger Better Societies 7 poeng, COWI AS (Fremtiden i våre hender) 5 poeng, Pure CSR Consulting AS 4 poeng og Rød Tråd AS 3 poeng.

6 millioner kroner per år

I saksdokumentene heter det at Sykkelbyen Tromsø har eksistert som prosjekt i to år. Tromsø kommune. Troms fylkeskommune og Statens vegvesen betaler hver to millioner kroner til prosjektet per år.

– I 2014 ønsker Tromsø kommune å gjøre en større offensiv, fordi Tromsø fortsatt har en lavere andel syklende enn andre byer det er naturlig å sammenligne seg med. Våren 2014 skal Tromsø kommune skilte sykkelruter og skal i den forbindelse kjøpe en kampanje i forbindelse med lansering av sykkelnettverket. Kampanjen har et budsjett på 700.000 kroner ekskl. mva., skriver plansjef Per Hareide i bakgrunnsbeskrivelsen for valg av leverandør.

– Vi bruker altså drøyt 10 prosent av pengene i år til holdningsskapende, sier Hareide til Nordlys.

– Hva skal Geelmuyden Kiese gjøre?

– De skal først og fremst lage en motivasjonskampanje og informere om prosjektet, og få fram gleden og sunnheten med å sykle, blant annet til jobb. Reisemåte er knyttet til sterke vaner, og vi tror vi må ha sterke folk for å få fram argumenter som folk vil lytte til, sier Hareide.

Han sier kriteriene for hvem som ble valgt, blant annet gikk på deres beskrivelser av hvordan de ville motivere, og hvilke erfaringer fra tilsvarende arbeider de kunne vise til.

– Hvorfor ble Rød Tråd rangert lavest?

– Jeg vil ikke si annet enn at de ikke nådde opp i forhold til de valgte kriteriene, sier Hareide.

Artikkeltags