- Galskap å være på frimerke

Gaute Mehus og Henry Johnsen fra The Considerate Lovers.

Gaute Mehus og Henry Johnsen fra The Considerate Lovers. Foto:

Artikkelen er over 7 år gammel

- Skulle egentlig kun vært forbeholdt kongen og ikke to knalliser fra Kvaløya, sier Gaute Mehus og Henry Johnsen fra The Considerate Lovers.

DEL

Buktafestivalen var den første festivalen i Norge i 2009 med eget frimerke! I år feirer vi 4-årsjubileum og slår på stortromma med et eget frimerke og postkort tilegnet de lokale rockerne Gaute Mehus og Henry Johnsen fra The Considerate Lovers. I tillegg smeller vi til med egen europeisk frankering i et begrenset opplag på 300 frimerker.

Det melder Buktafestivalen i en pressemelding.

VINN BUKTAPASS: Rocker for Bukta

Lokal forankring

Buktafestivalen har i år fått ny logo og splitter ny grafisk profil. I den forbindelse har vært så heldige å få de lokale musikerne Johnsen og Mehus til å fronte vår nye profil. I tillegg til det er selvsagt herremennene å finne på årets Buktafrimerker og som et av mange fantastiske band som skal spille på årets festival.

- Det er jo egentlig galskap å være avbildet på et frimerke. Det er vel egentlig bare kongen som burde være avbilda, og ikke to knallisa fra Kvaløya. Det har vel enda ikke helt gått opp for meg, så det er jo helt klart litt stas. De andre i bandet er nok litt sjalu, spesielt siden jeg bare er trommis, ler Gaute Mehus i The Considerate Lovers

Frimerkene i år er designet av Buktas samarbeidspartner, Rød Tråds Eivind Bårdsen.

Buktafestivalens formål er å ivareta og videreutvikle det nordnorske rockmiljøet, og derfor er det også viktig for oss å heve frem lokale musikere og fronte vårt nærmiljø. Vi er utrolig glad for at Henry og Gaute gikk med på å bli printet utover en rekke formater, og nå også for første gang ha sitt eget frimerke. Det er jo kule karer, sier en smilende markedsansvarlig, Cathrine Thune.

Starten

Ideen bak frimerke kommer fra gjengen på Tromsø Postkontor, som i 2009 tok kontakt med festivalsjef, Robert Dyrnes, med et forslag om et eget Bukta-frimerke. Det ble straks en realitet, og siden da har det bare ballet på seg med større produksjoner, postkort, stempel og nå også, årets nyhet; frankering for Europa i et begrenset opplag på 300 frimerker. Dette i tillegg til de resterende norske som i år produseres i et opplag på 700 frimerker. Det er også produsert opp egne postkort.

- Vi setter stor pris på entusiasmen og interessen folkene på Tromsø Postkontor viser. Vi er alle enige i at det er ganske kult å ha egne festivalfrimerker, postkort, og ENDA kulere at man i år kan bruke frimerket på europeisk post også, sier en fornøyd presseansvarlig, Kristine Marie Børresen.

- Veldig gøy med ny profil og spesielt at det er tatt i bruk lokale musikere. Absolutt bra å fornye seg litt. Fikk tidlig en henvendelse fra en samler sørpå, som har lagt inn en forhåndsbestilling, og det er jo litt gøy. Frimerkene er i salg nå og koster 15 kroner for innenlands (valør 9,5,-) og 17 kroner for Europa ( valør 13,-) sier Laila Langeng ved Postens filateliansvarlig.

Artikkeltags