Bodøpianisten Jan Gunnar Hoff fikk en flott mottakelse for sin første CD med solo-piano, Living, som ble utgitt i fjor vår. Deler av den plata besto av musikk som opprinnelig var skrevet for Bodø Jazz Open året før.
Den gang ble musikken fremført med en kvartett som foruten Hoff, besto av Arve Henriksen trompet, svenske Anders Jormin bass, og danske Marilyn Mazur percussion.
Det er disse fire som i høst kom sammen i John Kongshaugs berømte Rainbow Studio og spilte inn Far North. Og med disse to platene er det ikke noen tvil om at Hoff tilhører norsk jazzelite, både som solopianist, som komponist og som bandleder.
Alle de ti komposisjonene som har passert nåløyet og er blitt valgt ut for CD-en, er skrevet av Hoff. Vakre, lyriske, ofte lett sentimentale melodier der pianistens reflekterte soli pakkes inn i en ramme der de fire artistenes egenart og felles musikkforståelse blir presenteret på best mulig vis.
Platetittelen og coverpresentasjonen legger opp til å underbygge myten om en kjølig felles nordisk jazzstil som utenlandske kritikere gjerne dytter på skandinavisk jazz. Men selv om gruppens fremføring virker stressfri og utrolig balansert, er det ingen ting her som skiller hovedinntrykket fra annen utsøkt og fantasifull jazz.
Henriksens såre og søkende trompettoner har en dominerende rolle i dette beherskede og virtuost flytende lydkollaget; av og til supplerer han med diskret elektroniske eller vokale effekter. USA-fødte Mazur bekrefter det inntrykket vi allerede har av en musiker med en utrolig fantasi og en bestående evne til å fargelegge musikk av denne reflekterte typen, mens Jormin former intelligente og stødige basslinjer.
Dette er musikk som gir startpunktet for en sublim drømmetilværelse.