Erna lover ny bompengefri E8

ALTERNATIV TRANSPORTPLAN: I dag leggerHøyre-leder Erna Solberg fram Høyres alternativ til Nasjonal Transportplan (NTP). Tromsø-regionen kommer godt ut, og Solberg lover at det ikke bare er valgflesk og tomme løfter.
? Dette er prosjekter som vi lover å starte om vi vinner valget. Dette er viktig for å knytte regionen tettere sammen og utvikle næringslivet, påpeker Høyres leder. 			 Foto: Terje Pedersen, ANB

ALTERNATIV TRANSPORTPLAN: I dag leggerHøyre-leder Erna Solberg fram Høyres alternativ til Nasjonal Transportplan (NTP). Tromsø-regionen kommer godt ut, og Solberg lover at det ikke bare er valgflesk og tomme løfter. ? Dette er prosjekter som vi lover å starte om vi vinner valget. Dette er viktig for å knytte regionen tettere sammen og utvikle næringslivet, påpeker Høyres leder. Foto: Terje Pedersen, ANB

Artikkelen er over 6 år gammel

Høyre slår på stortromma og lover tidenes samferdselsøft i Troms om de vinner valget til høsten.

DEL

- Hvis vi overtar regjeringskontorene etter valget vil vi bruke fem milliarder kroner på en veipakke i Tromsø-regionen, lover høyreleder og statsministerkandidat Erna Solberg.

I dag legger hun frem Høyres alternativ til Nasjonal Transportplan (NTP). Tromsø-regionen kommer godt ut: Hele ønskelista fra Tromsø Høyre er inkludert med disse fire hovedpunktene:

  • Ny bompengefri E8 gjennom Ramfjorden.
  • Tunnel gjennom Tromsdalstinden.
  • Ny forbindelse mellom Tromsøya og Kvaløya.
  • Ny fergefri forbindelse over Ullsfjorden.

Ikke tomme valgløfter

Erna Solberg lover at dette ikke bare er valgflesk og tomme løfter.

- Dette er prosjekter som vi lover å starte om vi vinner valget. Dette er viktig for å knytte regionen tettere sammen og utvikle næringslivet, påpeker Høyres leder.

Prislappen for hele herligheten er på drøye fem milliarder kroner. Og selv om det ikke blir bompenger på E8 gjennom Ramfjorden, vil det dukke opp tre nye bomstasjoner:

  • Tindtunnelen
  • Kvaløyatunnelen
  • Ullsfjordforbindelsen

- Når det gjelder Tindtunnelen vil det fortsatt være gratis å kjøre rundt. Det samme gjelder en tunnel til Kvaløya: Sandnessundbrua vil fortsatt være gratis. Og når det gjelder Ullsfjordforbindelsen vil en bomstasjon erstatte dagens fergebillett, sier Troms Høyres andrekandidat foran valget, Kent Gudmundsen.

Han er meget godt fornøyd med at hele pakken blir innfridd dersom Høyre kommer til makta etter valget.

- Finansieringa er på plass i vår alternative NTP. Staten skal bidra med to milliarder, mens vi henter inn tre milliarder i passeringsavgift, forklarer Gudmundsen.

- Starter umiddelbart

Og han garanterer at dette ikke er planer som bare vil støve ned i en skuff.

- Høyre vil starte planleggingsarbeidet umiddelbart, lover Gudmundsen.

Han mener at disse prosjektene viser at Høyre tenker på samferdsel som en helhet.

- I stedet for å krangle om noen kilometer vei til Tromsø løfter vi blikket og ser ting i sammenheng og bygger smart, sier Gudmundsen, og utdyper prosjektene:

- Det må gjøres noe med E8 gjennom Ramfjorden. Nå tenker vi helhetlig og knytter den opp mot en Tindtunnel og Ullsfjordforbindelsen. Her vil vi også gjøre noe med veien til Breivikeidet. Dermed korter vi ned reisetiden til Nord-Troms betraktelig og får et helhetlig bo- og arbeidsmarked inn mot Lyngen, sier Gudmundsen.

Ny tunnel

Han vil også unngå tungtrafikk gjennom Tromsdalen.

- Det har blitt lansert planer om en firefelts vei gjennom hele Tromsdalen. Det ønsker ikke Høyre. Vi vil ha et eget tunnelløp fra Tindtunnelen til Skjelnan som vil ta all tungtrafikk som skal til den nye havna på Tønsnes. Vi tenker helhetlig, sier Kent Gudmundsen.

Disse veiprosjektene skal realiseres gjennom såkalt «offentlig-privat-samarbeid» (OPS).

- Det innebærer at en aktør får ansvaret for å bygge og drifte veiene for en gitt periode, trolig 15 år. Da sikrer vi oss at veiene bygges på med høy kvalitet, ettersom utbygger også får ansvaret for vedlikeholdet, sier Gudmundsen.

Artikkeltags