Gå til sidens hovedinnhold

Er Helsedirektoratet dritings?

Artikkelen er over 9 år gammel

Det undrer Egon Holstad på. Les kommentaren og si din mening.

Når ølet renner inn, renner vettet ut, sies det. Mon dét, men det kan også late til at vettet selv lever under trange kår, bare ordet øl trekkes inn i debatten. Norge har en streng alkohollovgivning, og undertegnede kommer aldri til å gå i fakkeltog for å gjøre noe med det; fordi jeg har lært å godta mange av de surrealistiske utslagene dette kan føre til i praksis. Nå har det imidlertid gått for langt.

Her i Nordlys, og alle andre medier, kan vi omtale spesifikke ølmerker så mye vi vil. Vi kan skryte av dem og gi terningkast, ta bilde av dem og fylle hele avisa og alle nettsakene våre med det, om vi vil. For norsk bryggerinæring gjelder helt andre regler, og her er det moroklumpene i Helsedirektoratet helt har mistet summetone, bakkekontakt og virkelighetsoppfatning.

De har bestemt at norske ølbryggerier ikke har lov til å ha bilder av sine egne produkt på sine egne internettsider. Norske bryggerier er sågar nektet å legge linker til redaksjonelle mediesaker som omtaler produktene sine. Som om artiklene forandres fra å være en avissak til å bli en reklame i det øyeblikket de presenteres som en link. Forstå det den som kan.

Denne rettpraksisen er i sannhet en ei helt vill suppe av inkonsekvens, byråkratisk idioti og hysterisk paragrafrytteri. I mellomtiden settes norske tradisjoner og norske arbeidsplasser i fare. På toppen av det hele er det den svakeste varianten av alkohol som taper terreng mot den sterke og utenlandske; altså helt i strid med myndighetenes egne målsettinger. Åh, det må være befriende å ikke forholde seg til logikk.

Vinmonopolet er nemlig ikke underlagt samme regler; dette angivelig fordi de driver med nettsalg. Da kalles bilder av alkoholprodukter for kundeveiledning. Og siden Polet også selger sterkøl, har de lov å legge ut nettbilder av dét (i tillegg til vin- og brennevinsprodukter), mens et norsk bryggeri ikke engang har lov å legge ut et bilde av ei flaske vørterøl. Gjør de det, ilegges de intet mindre enn 10.000kr i bot per dag, eller 3,5 millioner kroner i året.

Bryggeriforeningen trues med dagmulkter på 25.000kr for det samme. Et reelt alternativ er å legge en sladd over ølglassene og –flaskene, som det var skikkelig drøy hesteporno vi snakket om. Dette er regler funnet på i dypt alvor av voksne mennesker. Å si at Helsedirektoratet opptrer edruelig vil iallfall være en overdrivelse av monumentale proporsjoner. Ikke rart at den danske avisa Ekstra Bladet brukte overskriften «Gale normænd - kræver øl maskes» da de skrev om saken tidligere i uka.

Regelverket som skal skjerme nordmenn mot alkoholreklame har eksistert siden 1975, men Helsedirektoratet har åpenbart ikke tatt innover seg at verden har forandret seg siden da. Selv Bryggeriforeningen ønsker ikke oppheving av alkoholreklame, men de ønsker at bryggeriene skal få lov til å omtale sine egne produkter, samt henvise til andres omtaler av dem. På sine egne nettsider, altså.

I 1975 var ikke engang internett et fenomen i science fiction-filmer. I 2012 er det en del av vår virkelighet, og da må samfunnet innrettes deretter. Det blir som i 1972, da det måtte en avstemning til på Stortinget for å avgjøre om vi skulle ha farge-TV eller ikke, og Einar Førde lakonisk utbrøt: «Synda er komen til Jorda, men vi vil ikkje haho i fargar». Parallellen er skremmende lik, og den er overhodet ikke morsom for dem som rammes.