Driftige dynamittgubber

RYAFORBINDELSEN: Tunnellen har allerede blitt 60 meter lang! Fortsatt står 2640 meter igjen  Terje Øybrekken (t.) og Ken Marius Bedrebø borer og sprenger på oppdrag fra Mesta.

RYAFORBINDELSEN: Tunnellen har allerede blitt 60 meter lang! Fortsatt står 2640 meter igjen Terje Øybrekken (t.) og Ken Marius Bedrebø borer og sprenger på oppdrag fra Mesta. Foto:

Av
Artikkelen er over 9 år gammel

Har sprengt seg 60 meter inn i Ryaforbindelsen.

DEL

De jobber på spreng og har allerede kommet 60 meter inn i Ryaforbindelsen, dynamittgubbene Terje Øybrekken og Ken Marius Nedrebø.

Lastebilene går i skytteltrafikk på Larseng, inn og ut av den påbegynte Ryaforbindelsen.

– Vi er omreisende i tunnelsprengning, ler sprengningsbas Terje Øybrekken som jobber for tunnelbygger Mesta.

– En utdøende rase, legger han til, henvendt til lærling Ken Marius Nedrebø som ikke helt vet hva som skjer når han er ferdig lærling i september.

Tunnelmassen solgt

60 meter av den til sammen 2700 meter lange undersjøiske tunnelen mellom Larseng og Balsnesodden er status, knapt en måned etter oppstart.

200.000 kubikk masse skal ut, og fraktes til Tromsø by.

– Steinen er en ressurs som vi har solgt til en lokal entreprenør som bruker den som fyllmasse. Vi kan ikke selv bruke den til veibygging, sier prosjektleder Torbjørn Jørgensen i?Statens vegvesen.

Ny landsby på Larseng

For tiden arbeider 30 mann på anlegget. En brakkelandsby er på plass og i den mest aktive perioden på tunnelbyggingen vil folketallet på Larseng øke med 50 arbeidere.

– Det blir sikkert et greit pendlerår. Det er utrolig vakkert her, sier Øybrekken som pendler til og fra Gudbrandsdalen.

Tre-fire ganger i døgnet drønner det så det høres på begge sider av fjorden.

Fem meter per salve

– Vi sprenger fem meter per salve, som vi bruker halvannen time på å rydde vekk. Det går med 30.000 liter vann i hver salve, forklarer sprengingsbasen for å illustrere noe av jobben som står framfor dem.

Hele Ryaforbindelsen skal være ferdig i 2011. 250 millioner kroner koster forbindelsen som binder Malangshalvøya til Kvaløya, et beløp som finansieres gjennom stat, bompenger og RDA-midler.

Artikkeltags