- Jeg har i flere år hatt billån i DNB, men det siste året har jeg gått over til å bruke avtalegiro. Jeg tenkte at wow, så enkelt at alt går automatisk ut av kontoen, forteller en tipser, som ønsker å være anonym.

Hun ante fred og ingen fare, inntil hun plutselig åpnet fakturaen som kom som et brev i nettbanken.

- Til min store forskrekkelse oppdaget jeg at de hadde belastet meg for forsinkelsesrenter i tillegg til den vanlige terminbetalingen, sier hun.

Helgetillegg

Forsinkelsesrentene ble lagt til hennes faktura de månedene forfallsdato havnet i en helg.

I og med at banktransaksjoner ikke går i helgene, ble pengene trukket fra kontoen mandagen etter.

- Jeg ble veldig overasket. Man skulle jo tro at banken hadde fullmakt til å hente pengene på kontoen min til forfall, sier tipseren.

Gjentagende

Selv om det er småbeløp det er snakk om i et enkelttilfelle, ble det litt mye for kvinnen som opplevde det på det tredje lånet.

Hun mener at banken ikke kan straffe lånetaker fordi banksystemet i Norge er lagt opp på en slik måte at det ikke går banktransaksjoner i helgene.

- Ikke minst føler jeg meg lurt fordi dette aldri forekom da jeg hadde papirfaktura som forfalt i helg.

Banken tilbakebetalte

Kvinnen ringte banken, som la seg langflat og tilbakeførte pengene på neste avtalegirotrekk.

Så sent som 1. februar denne måned skjedde det igjen.

Hun betalte regningen manuelt på fredagen, som var siste betalingsfrist. Likevel fikk hun forsinkelsesrenter frem til 04.02, fordi det ikke går banktransaksjoner i helgene.

- Jeg synes det er ganske fantastisk. Når forfall er 01.02, og jeg betaler da, så er det feil i systemet om jeg må betale forsinkelsesrenter på det, sier kvinnen.

Vil varsle andre

Hun er overbevist om at dette må ha skjedd flere.

- Er det flere tusen kunder som er rammet av dette, vil jeg tro at disse småkronene utgjør store inntektssummer for DNB hver gang forfall ligger i en helg, sier tipseren.

En annen kunde hos DNB, Øyvind Lockertsen, har opplevd akkurat det samme.

- Dette gjelder mange tusen kunder, det bekreftet dem da jeg ringte om mitt tilfelle, sier Lockertsen.

Han har bevis på det DNB påstår er en engangstilfelle.

- Det er tøv å bare legge seg langflat for de som ringer inn. De må betale tilbake alle kunder, sier Lockertsen.

Informasjonssjef Aud-Helen Rasmussen i DNB mener kvinnens tilfelle er det første de har hørt om.

- Det har trolig skjedd en feil ved oppsett av lånet eller autogiroavtalen, tror Rasmussen.

Sjekker opp i det

Hun forklarer at teknisk avdeling har gått etter dette, og at det ikke skal være et problem.

- Oppsettene er slik at forfaller lånet på en helligdag, forskyves forfallsdag automatisk frem til første virkedag, uten ekstra renteavgift, sier hun.

- Vi sjekker nå hva som kan være feil med lånekontoen til denne kunden og skal få rettet opp i det, sier Rasmussen.