Dieselprisen har aldri vært høyere

SKYHØYT: Bensin- og dieselprisene er skyhøye. Noe som får folk til å reagere, etter at FRP lovet lavere avgiftsnivå.

SKYHØYT: Bensin- og dieselprisene er skyhøye. Noe som får folk til å reagere, etter at FRP lovet lavere avgiftsnivå.

Artikkelen er over 5 år gammel

Frp: – Vi kan ikke gjøre noe med prisnivået.

DEL

Bensin- og dieselprisene er skyhøye. Prisen for avgiftsfri diesel har steget med over to kroner siden i sommer. Samtidig har landet fått ny regjering, der Fremskrittspartiet gikk til valg på å senke avgiftene. Dette får folk til å rase, og nå tror motorbransjen at dette er noe som vil gå hardt utover samfunnet.

– Når prisen på drivstoff og olje er skyhøy, stiger alt i takt. Det går utover fiskerinæringa, transportnæringa, og sluttbrukerne som småbarnsfamilier sitter igjen med regninga, sier Knut Skarsem Granås.

Han driver Båtsenteret i Harstad, og skulle selv fylle avgiftsfri diesel lørdags formiddag. Han fikk bakoversveis da telleren viste 12,35 kroner per liter.

– I sommer kostet det under 10 kroner for literen. Hva har egentlig skjedd? Vi som fikk ei regjering som lovet oss lavere avgiftsnivå, sitter jo igjen og føler oss lurt, sier Granås.

– Kuldepåvirket

Nordlys tok en kjapp ringerunde i Tromsø for å sjekke oppdaterte priser lørdags kveld. Ved Statoil Breivika kostet dieselen 15,04, og 95 blyfri var priset til 15,98. Nøyaktig den samme prisen opererte de med på Esso i Tromsdalen. Statoil hadde i tillegg avgiftsfri diesel som kostet 12,35 kroner per literen, i samme tidsrom. Ved Esso opplyser de ansatte at prisene synker gradvis fram mot mandags formiddag. Da gjør drivstoffprisen et byks, og synker gradvis fram mot torsdag.

Statssekretær i samferdselsdepartementet, Bård Hoksrud, er en av politikerne i Framskrittspartiet som har snakket varmt om avgiftssenking. Han sier derimot at de høye prisene ikke har noe med økning å gjøre.

– Regjeringa har ikke økt avgiftene. At prisen er så høy som den er nå, har med markedet å gjøre. Kanskje er det kulda i USA som gjør at prisen er såpass høy som den er nå, sier Hoksrud til Nordlys.

Avtale

– Dere gikk til valg på at dere ønsker å senke avgiftene på drivstoffet. Hvorfor ser vi likevel ei prisøkning?

– Prisøkninga vi er vitne til nå, er utenfor den norske regjeringas kontroll. Markedet svinger stadig, og det er vanskelig å sette fingeren på nøyaktig hva som gjør at prisen er såpass høy som den er nå, sier Hoksrud.

Han forklarer at Fremskrittspartiet i sitt partiprogram lovet lavere avgiftsnivå på bensin og diesel. Dog ble ikke dette en del av regjeringsplattformen med Høyre, da forhandlingene var over.

– Det betyr ikke at vi ikke skal klare å få det gjennom. Vi skulle veldig gjerne sett at vi kunne senke avgiftene på drivstoffet, men det kan bli vanskelig i og med at det ikke er en del av avtalen vi har med Høyre, sier Hoksrud.

Har trua

Statssekretæren minner om at regjeringsplattformen sier noe om prisøkning på avgiftsfri diesel. Da spesielt på tunge anleggsmaskiner, og olje til store fyringsanlegg.

– Dette er en del av avtalen vi har med Kristelig folkeparti og Venstre. Det blir nok en liten avgiftsøkning på det området, sier Hoksrud.
Avslutningsvis sier statssekretæren at han har tro på at drivstoffprisene vil synke igjen.

– Det er vinter og kaldt. Vi ser ofte ei økning på prisene i denne tida, og jeg har tro på at prisene kommer på et lavere nivå igjen, sier han.

Artikkeltags