Dette er de beste treningsmetodene for utendørstrening

Artikkelen er over 5 år gammel

SE VIDEO: Personlig trener viser deg hvordan du kan utnytte de nye treningsparkene best mulig.

DEL

Personlig trener Christian Steinsvik (25) elsker å trene. Og er ekstra glad i en økt utendørs.

– Frisk luft gir en ekstra dimensjon til treningen og treningsmulighetene utendørs er enorme, sier Steinsvik, som er en av mange som har oppdaget den nye treningsparken i utfartsstedet Telegrafbukta i Tromsø.

– Parken er suveren og jeg har vært her mange ganger allerede, sier Steinsvik, mens han varmer opp til en styrketreningsøkt i det fri.

Flere er ute

Han er ikke alene om å finne veien ut. Ifølge Henrik Romsaas i Tromsø kommune, er interessen for å trene uten tak enorm i Tromsø.

– Vi ser at veldig mange, både unge og gamle trener ute.

Han er leder for Tromsømarka-prosjektet der treningsparken i Telegrafbukta inngår. Han tror det er mange ting som påvirker folks ønske om å bevege seg utendørs.

Effektiv trening

– For mange er det et spørsmål om tid. De vil ha en effektiv treningsøkt uten kjøring og venting og køståing, sier han.

Dessuten tilbringer mange det meste av hverdagen innendørs. Og søker ut for å få frisk luft. Det psykiske overskuddet kommer lettere.

– Jeg tror også mange har funnet en sosial dimensjon i grupper som løpegruppa Northern Runners og mosjonsgruppa Gåmafiaen. Mange slike grupper har poppet opp. De har fått med seg mange som tidligere ikke har trimmet noe særlig, sier Romsaas.

Variert og allsidig

Gunnar Breivik er professor ved Norges Idrettshøgskole. Han mener trening utendørs utkonkurrerer innendørstrening.

Dette fordi naturen er variert og allsidig på en helt annen måte enn en innendørssal med standardiserte apparater og vekter.

Han får støtte fra allmennterapeut for alpinlandslaget Tord Moen.

– Naturen gir deg naturlige utfordringer det er vanskelig å finne innendørs på standardiserte apparater. En topptur gir deg for eksempel balanseutfordring og motstand som overrasker kroppen. Og det er viktig å overraske kroppen for å komme i bedre form, sier Moen, som oppfordrer til variasjon enten man trener utendørs eller inne.

Fra inne til ute

For to år siden trente tromsøkvinnen May Liss Hårstad Wasmuth innendørs på treningssenter.

– Nå er jeg mest støttemedlem. Jeg får mye mer igjen for å trene utendørs, sier hun.

Hun er medlem av Northern Runners, og lot seg lure med på en joggetur med gruppa.

– Jeg var ingen jogger. Jeg trodde jeg var for tung i kroppen for løping.

Hun ble positivt overrasket. Også av været.

– Jeg opplever at vær, gjerne stygt vær, gir en ekstra velværefølelse etter treningen. Jeg blir ekstra fornøyd med meg selv når jeg trosser regn og snøstorm, sier hun.

Lykkefølelsen av utetrening skyldes ikke minst at kroppen blir tilført naturlige D-vitaminer.

– Kroppen trenger lys og svarer når den får komme seg ut i naturlig lys, sier Tord Moen.

Ute eller inne?

Moen mener det er umulig å si at utendørstrening er bedre enn å trene innendørs.

– Å få godt utbytte av treningen handler om så mye mer enn hvor man trener. Det er viktig at man trener riktig og gir kroppen nye utfordringer enten man er inne eller ute, sier Moen.

For Vasmuth er ute best.

– Ikke minst fordi jeg sparer så mye tid. Ingen kjøring, ingen venting og ingen krav om å melde seg på gruppetreningstimer, sier Vasmuth.

Hun legger til:

– Og så er det enklere å trene også i ferien når man er vant til å trene ute.

Lav terskel

– Jeg synes det er forfriskende å trene ute, sier treningsinstruktør Linda På Kroken.

Tidligere i sommer startet hun og kollega Are Jensen opp et utendørs treningstilbud i Tromsø: Fit Club Storelva.

– Vi merker økende interesse for tilbudet på tross av at vi ikke har markedsført tilbudet noe særlig, sier Kroken.

Treningen foregår på Storelva. Med naturen som treningssenter.

– Vi bruker fantasien og det som finnes i naturen. Treningen er effektiv og gøy, sier Kroken, som nylig har utdannet seg til Cross Training-instruktør.

Mye av treningen henter inspirasjon fra treningsformen.

Mange finner seg godt til rette på et treningssenter. Ikke alle.

– Dette er et lavterskeltilbud for de som ikke ønsker å gå på treningssenter, eller som ønsker et supplement til det, sier På Kroken.

Også for ungene

Henrik Romsaas håper de nye treningsparkene – I Telegrafbukta og på Charlottenlund – blir brukt av både unge og gamle.

– Å trene utendørs gjør det lett å få hele familien i aktivitet. Barna bruker apparatene her i Telegrafbukta som lekeapparater. Det synes vi er suverent. Her kan voksne og unge være i aktivitet sammen, sier Romsaas.

Parkene er laget for alle, men særlig med håp om at ungdom som er utenfor organisert idrett skal finne veien til gratistilbudet.

– Vi opplever at parken er mye brukt allerede, sier Romsaas.

Og for de som ikke har en tilpasset treningspark i umiddelbar nærhet:

– Man kan få en god treningsøkt utendørs på en lekeplass, sier Romsaas.

Tipsene til øvelser man kan gjøre i den nye parken, eller andre steder i naturen, får Nordlys’ lesere av Christian Steinsvik på nordlys.no.

Artikkeltags