Denne tunnelen korter E6 med 7 km

Artikkelen er over 5 år gammel

Åpnes fredag.

DEL

KÅFJORD, ALTA (Nordlys): Tre konkurser og om lag to og et halvt år etter at det første spadetaket ble tatt for denne nye delen av E6 åpnes strekningen fredag av Bård Hoksrud (Frp).

Krøttersti forsvinner

Strekningen fra Alta til Møllenes blir nesten syv kilometer kortere. Likevel merkes endringen bedre. I stedet for en asfaltert krøttersti innerst i den smale Kåfjorden, får Altaværingene nå en flunkende ny og topp moderne vei.

Nærmere 800 millioner kroner er brukt på den 9,3 kilometer lange strekningen som inkluderer tre tunneler og fire bruer. Den majestetiske brua over Kåfjorden er allerede et landemerke.

Konkurser og arbeidsuhell

Med til historien hører også utfordrende geoteknikk, vanskelig logistikk, forsinkelser, tre konkurser og en del arbeidsuhell med personskader.

Prosjektleder Gudmund Løvli (45) i Statens vegvesen er likevel stolt over veistrekningen som åpnes fredag.

– En fantastisk følelse. Nesten rørende, smiler Løvli. Han kommer stolt gående over stålstagbrua som er kurvet i to plan og eneste av sitt slag i landet.

Utfordringer i kø

- Vi har klart å løse utfordringene med byggingen, fremdriften og konkursene på en god måte. Konkursen i Alpine fordyret nok brua med 10 prosent, men samtidig ble den fortere ferdig da vi selv overtok ansvaret for byggingen, sier Løvli.

– Jeg er veldig glad vi ikke har hatt noen fatale ulykker, selv om det var uheldig med tre hendelser på relativt kort tid, sier Løvli.

Lokale entreprenører

Prosjektlederen skryter av både sin egen stab og lokale entreprenører som har vært med i prosjektet.

– Både vi og entreprenører har lagt ære og prestisje i denne jobben. De lokale entreprenørene skal leve med dette i framtiden, og det handler mye om yrkesstolthet, sier Gudmund Løvli til Finnmark Dagblad.

Han legger ikke sjul på at tempo i byggingen økte når østerrikerne gikk konkurs og forsvant.

Utlendingene kunne ikke jobben

- De kunne ikke dette for å si det rett ut. Lite opplæring av arbeiderne sinket støpingen av brua kraftig og jeg tror ikke de ville klart å gjort brua her i Kåfjord ferdig til åpning i morgen, sier Løvli.

Alta-firmaer har hatt hele fire av sju hovedentrepriser. Til sammen kunne de fakturere prosjektet for mer enn 120 millioner kroner.

Konkursbo har lagt inn krav

Konkursboet i Alpine Bau som hadde ansvaret for byggingen av Kåfjordbrua, har lagt inn krav mot Statens vegvesen.

– Konkursboet krever oss for om lag 17 millioner kroner. Vi mener selv at det er de som skylder oss penger, sier prosjektleder Gudmund Løvli i Statens vegvesen.

For Altaværingene betyr dette mindre. Idag vedtok Stortinget enstemmig å fjerne betalingsplikten til bilister på den nye delen av E6 mellom Alta og Troms fylke.

SE VIDEO HER

Artikkeltags