Gå til sidens hovedinnhold

Dagdrømmer du? Det er faktisk sunt

Artikkelen er over 9 år gammel

– Hvile er undervurdert, mener norsk forsker.

Amerikanske forskere har gått gjennom forskningen som er gjort på hjernen i hvilemodus, og mener de har funnet gode argumenter for dagdrømming.

Å la tankene fare er viktig for at også den aktive og utoverrettede delen av hodet skal fungere skikkelig.

– Det er bra at det blir debatt om akkurat dette. Det er positive ting ved multitasking og et høyt tempo, men det er også en god del ulemper, kommenterer Annika Melinder, professor i psykolog ved Universitetet i Oslo, til forskning.no.

Det er forskjellige studier på hjernens nettverk av nerveceller som er aktive mens du hviler, som amerikanske forskere nå har gått gjennom. En sammenstilling av resultatene tyder på at mennesker som er flinke til å la hjernen gå inn i denne pausemodusen med jevne mellomrom er mer selvbevisste og reflekterte, og de gjør det bedre på en del oppgaver som involverer hukommelse og læring. skriver forskning.no.

– Et innoverrettet fokus og det å la tankene vandre påvirker hvordan vi lager minner, skaper mening og benytter oss av erfaring i nye situasjoner, skriver forskerne i studien, som er publisert i tidsskriftet Perspectives on Psychological Science.

Multitasking

Forskere er bekymret for at tankevandring og refleksjon blir mer og mer borte med multitasking i form av Facebook, mobil, TV og andre distraksjoner.

– For det første har du dette med konsolidering: Etter at du har lært noe, og reflektert over det, trenger du hvile for at hjernen mer effektivt skal koble sammen de ulike områdene som var involvert i læringen, sier Melinder til forskning.no.

– Når man multitasker og hopper fra side til side, leser litt her og litt der, får man dessuten en overfladisk innlæring. Du fordyper deg ikke, og over 100 års forskning viser at når du ikke repeterer og fordyper deg så fester ikke kunnskapen seg like dypt som ved mer fokusert innstudering, den blir ikke like godt integrert med det andre du vet, sier Melinder videre.

Melinder mener videre at multitasking kan oppleves som stressende, og stress over lengre perioder er skadelig for oss.

– Hvile er undervurdert

– Det er et grunnleggende læringstiltak å la barna få hvile. Når de er ferdig med en økt med intens læring, hvis de for eksempel har pugget gangetabellen, så er det fint om de får tid til å sitte og lytte til musikk, eller tegne, eller til og med bare ligge på gulvet og kjenne på sin egen pust, sier hun til forskning.no.

– I stedet for å være så oppmerksom på alt der ute, må du da forholde deg til det som skjer i deg selv, og hvem vet - da kommer det kanskje en smart idé, en kreativ tanke eller en høyst personlig refleksjon frem.

– Det er faktisk helt undervurdert hvor viktig det er å bare hvile, avslutter Melinder.