Ap fnyser av asfaltløfter fra Høyre og Frp: - Lureutspill

- DÅRLIG LØSNING: Cecilie Myrseth mener Høyres og Frps asfaltløft forutsetter økte låneopptak. - Det er ikke det fylkene trenger, sier Myrseth, som heller vil ha økte frie midler.

- DÅRLIG LØSNING: Cecilie Myrseth mener Høyres og Frps asfaltløft forutsetter økte låneopptak. - Det er ikke det fylkene trenger, sier Myrseth, som heller vil ha økte frie midler. Foto:

Artikkelen er over 4 år gammel
DEL

500 kilometer mer asfalt i Nord-Norge i 2015. Det var løftet fra Høyres Kent Gudmundsen og Frps Ole M. Johansen, som lørdag slapp en aldri så liten budsjettlekkasje i Nordlys.

Se også: Gir mer penger til fylkesveiene: Kan asfaltere 500 kilometer mer i Nord-Norge neste år

Men ikke alle lar seg imponere. Leder i Troms Ap, Cecilie Myrseth, leverer følgende karakteristikk av budskapet.

- Lureutspill.

Krever store låneopptak

Hun viser til at asfaltpengene fra regjeringa kommer i form av rentekompensasjon. Det betyr at man må ta opp lån før man kan nyte godt av midlene.

- De ønsker altså at fylkeskommunene skal ta opp mer lån. Hvis fylket tar opp x antall millioner mer i lån, så skal man få mer tilbake i form av rentekompensasjon. Men fylkene har allerede stor gjeld, og det er slett ikke gratis å ta opp enda mer lån, sier Myrseth.

Frie midler

Hun er imidlertid helt enig i at det trengs mer penger til asfaltering og annet vedlikehold av veiene i nord.

- Men det vi trenger er mer frie midler til fylkene for å ta igjen det enorme etterslepet på seks-sju milliarder kroner bare i Troms, mener Myrseth.

Kent Gudmundsen og Ole M. Johansen kritiserte lørdag de rødgrønne for å ha foreslått å avvikle ordningen med rentekompensasjon. Myrseth understreker at de rødgrønne i stedet ønsket å øke de frie midlene gjennom Nasjonal Transportplan.

- Nødvendig med lån

Stortingsrepresentant Kent Gudmundsen mener det er umulig å unngå låneopptak når man skal realisere større veitiltak.

- Det er jo slik det fungerer når man bygger for eksempel Langsundforbindelsen. Det er klart at renten har vært en negativ faktor med låneopptak, og det er jo derfor rentekompensasjonsordningen er viktig. Den sikrer realisering av nødvendige veiprosjekter uten at renteutgiftene skal belaste driftsbudsjettet i tillegg, sier Gudmundsen.

Førstkommende onsdag skal finansminister Siv Jensen (Frp) presentere regjeringas forslag til statsbudsjett for 2015. Gudmundsen sier det da vil bli klart hvor stor den øvrige veisatsingen blir.

Cecilie Myrseth sier hun forventer at regjeringa sørger for å rette opp konsekvensene av at inntektssystemet for fylkeskommunene ble endret tidligere i år.

- Vi har ennå ikke sett de fulle konsekvensene, men det ser ut til å bli store kutt i inntekter. Jeg forventer at regjeringa nå kompenserer de midlene vi mister.

Artikkeltags