Advarer mot utenlandske håndverkere

Mange klager: Regiondirektør ved Forbrukerrådet i Troms og Finnmark, Helene Falch, mottar mange henvendelser og klager angående håndverkertjenester. Foto: Irene Lockertsen

Mange klager: Regiondirektør ved Forbrukerrådet i Troms og Finnmark, Helene Falch, mottar mange henvendelser og klager angående håndverkertjenester. Foto: Irene Lockertsen

Artikkelen er over 6 år gammel

Når oppdraget er utført og problemene oppstår, er håndverkerne som sunket i jorden.

DEL

Forbrukerrådet i Troms og Finnmark advarer mot bruk av utenlandske håndverkere.

Det blir mer og mer vanlig at utenlandske håndverkere uoppfordret ringer på døra og tilbyr sine tjenester.

– En klassiker er de hyggelige britene som reiser rundt i landet og asfalterer oppkjørsler. De er nærmest for et vårtegn å regne, sier regiondirektør ved Forbrukerrådet i Troms og Finnmark, Helene Falch.

– Ofte ønsker håndverkerne forskuddsbetaling. De utfører jobben som avtalt, men om du oppdager feil i etterkant, er de som sunket i jorden, fortsetter hun.

Ren svindel

Falch påpeker også at om du er riktig uheldig er det reine svindlere som banker på.

– Noen tar imot betalingen på forhånd, og bare forsvinner uten å utføre den avtalte tjenesten, sier regiondirektøren.

Derfor ber hun om at man tenker seg nøye om før det inngås avtale med uorganiserte arbeidere.

– Ikke la deg presse. Sjekk på internett, sjekk med andre håndverkere og be om referanser, råder Falch.

– Du bør sjekke om håndverkeren er registrert i handlehvitt.no eller oppført i enhetsregisteret i Brønnøysund. Finner du ikke noe informasjon om firmaet eller håndverkeren, bør du styre unna, legger hun til og råder om at man bør sjekke pris med flere oppdragstakere.

– Det er alltid lurt å sjekke markedet og se om andre håndverkere kan gjøre den samme jobben til en bedre pris.

Uansett hvem som utfører oppdraget har man alltid angrerett. Den er på fjorten dager fra du har fått angrerettskjema og alle nødvendige opplysninger om tjenesten som er bestilt.

Skriftlig kontrakt

– Lag alltid en skriftlig kontrakt når du bestiller arbeid av en håndverker. Da står du sterkere om dere blir uenig, opplyser Falch.

– Håndverksloven har regler for hvordan betaling skal skje, men det beste er å få det på papiret, forteller hun.

Forbrukerrådet mottar mange henvendelser og klagesaker knyttet til håndverkstjenester. Oftest går det på uklarhet om omfanget, uenighet om arbeidet er utført profesjonelt etter avtalen og forsinkelser.

– Om noen for eksempel står uten baderom under arbeidet, er det forståelig at man ikke ønsker betydelige forsinkelser.

Ekspertise

Hvis oppdraget ikke blir ferdigstilt, eller at det oppstår uenigheter mellom partene, prøver Forbrukerrådet å rydde opp.

– Våre rådgivere er eksperter i håndverkertjenesteloven. Løser vi ikke saken for deg, kan du klage til Forbrukertvistutvalget, sier regionlederen.

Et vedtak i utvalget gjelder som dom. Det gjør at lensmannen eller namsfogden kan ta affære for at du skal få pengene dine tilbake.

Artikkeltags