Advarer mot svindel

FORSØKT SVINDLET: Kjell-Ivar Jaklin, daglig leder FraTil Eiendomsmekling.

FORSØKT SVINDLET: Kjell-Ivar Jaklin, daglig leder FraTil Eiendomsmekling. Foto:

Artikkelen er over 8 år gammel

Denne mailen kan tømme kontoen din.

DEL

- Dette er ren svindel, konstaterer Kjell-Ivar Jaklin, daglig leder ved FraTil eiendomsmegling. Både han og en kollega fikk på morgenkvisten en epost som tilsynelatende kom fra DnB. Men verken han eller kollegaen er kunder der.

Jaklin reagerte straks på språket i mailen.

"Denne sikkerhetsoppdateringen merke til er å gi deg råd om at en mislykket Password Reset ble nylig forsøkt på Internet Banking konto".

- Dette er bare folk som er ute etter at du skal gi dem dine bankopplysinger, sier Jaklin. Han vil varsle om svindelforsøket før noen blir lurt.

- Hvis folk som faktisk er kunde i DnB får denne kan de kanskje tro den er ekte.

DnB ble for noen dager tilbake rammet av en bølge slike svindel-mailer. I følge bankens Facebook-sider er nå en ny bølge slike eposter sendt ut.

"I natt har det gått ut en ny e-post som angivelig skal være fra DNB, der det oppfordres til å gjenopprette sin kontoinformasjon hos oss. Dette er et svindelforsøk, og det er viktig at du ikke gjør det e-posten ber deg om, dersom du har fått den. Vårt råd er å slette e-posten. Hjelp oss gjerne å spre budskapet om svindelforsøket til en venn eller to her på facebook, slik at ingen blir lurt; DNB vil naturligvis aldri be om denne typen informasjon pr e-post.", melder banken.

Epostene kan ha forskjellig ordlyd. Såkalt phishing er en svindelmetode hvor utenforstående leter eller fisker etter sensitiv informasjon som innloggingsdata og/eller kredittkortnummer.

Artikkeltags