Kriminelle har i dag sendt ut tusenvis av e-poster til nordmenn der de ber om sensitiv informasjon, skriver Sparebank 1 Nord-Norge i en pressemelding fredag ettermiddag.
E-posten gir seg ut for å ha SpareBank 1 som avsender og ber kundene gå inn på en falsk påloggingsside for å gi fra seg personlig informasjon, kortnummer og "sikkerhetskode".
Denne e-posten er IKKE sendt fra SpareBank 1, og vi ber alle kundene slette denne umiddelbart, heter det videre i pressemeldingen.
- Vi ber aldri om denne type informasjon i e-post eller på usikre nettsider, sier kommunikasjonsdirektør i SpareBank 1 Nord-Norge, Stig-Arne Engen.
Sparebanken 1 Nord-Norge ber kunder som har oppgitt denne type informasjon om å kontakte kundesenteret på 02244 og få sperret kortet.
Engen sier til Nordlys at de antar e-postene er sendt ut til kunder spredt over hele landet.
- Vi håper på at det er få eller ingen som lar seg forlede til å gi fra seg denne type infomasjon som det spørres etter i e-posten, sier Engen, og legger til at mailen er skrevet på amatørmessig måte med blant annet flere skrivefeil.
Han sier de oppdaget svindelforsøket igjennom henvendelser fra kunder, men de har imidlertid ikke fått den store strømmen av henvendelser angående dette.
- Derfor er det nå viktig for oss å nå ut og informere om at denne mailen ikke er fra oss, sier Engen.
Her er Sparebanken 1 Nord-Norges råd til kunder:
- Du skal aldri gi fra deg sensitiv informasjon (f.eks. fødselsnummer, kredittkortnummer eller PIN-kode) på e-post, selv om du mottar e-post som ber deg om å gjøre dette. Vi ber aldri om denne type informasjon i e-post eller på nettet.
- Du kan enkelt finne ut om en nettside er sikker for innlogging ved å sjekke følgende: Domenenavnet skal være: sparebank1.no, sikker side har "https" i adressefeltet og det skal være et hengelåsmerke i nettleservinduet. På nye nettlesere finner du hengelåsen i det grønne feltet (ved siden av nettadressen).
- Kunder som har sendt inn kortdetaljer på den falske siden må kontakte vårt kundesenter. Kortene skal sperres og kundene vil få nye kort. Kunder som har gitt fra seg personlig informasjon skal også være særlig oppmerksomme på ukjente transaksjoner på kontoen i en periode, og ta kontakt med kundesenteret hvis dette skjer.