Gå til sidens hovedinnhold

Vel om bord i flyet, fikk de 157 Syden-turistene beskjed om å gå ut og komme tilbake neste dag

Artikkelen er over 5 år gammel

Bjørn Magnus Heim og de 156 andre passasjerer satt forventningsfulle i Norwegian-flyet på Tromsø lufthavn i går. Flyet skulle bringe dem til solrike Chania på Kreta. Men så kom kontrabeskjeden.

Utslitt dekk

- Vi fikk beskjed om at vi måtte forlate flyet. Grunnen var et utslitt dekk.

Og som om ikke det var nok, fikk passasjerene beskjed om at avgangen først ville være søndag morgen kl. 06.00.

- Vi var heldige, vi bodde i Tromsø, men det var mange andre som bodde lenger unna, forteller Heim.

Det var itromso.no som omtalte saken først.

Han reagerer på at det først når passasjerene var om bord at problemet ble oppdaget.

- Man skulle tro de hadde rutiner som fanget dette opp tidligere.

Ikke dekk å oppdrive

Presseansvarlig Daniel Kirchhoff i Norwegian forklarer hvorfor:

- Før avgang går pilotene rutinemessig rundt flyet og sjekker at alt er i orden. Dette skjer mens passasjerene går om bord og finner seg til rett i maskinen. I dette tilfellet oppdaget de behovet for et nytt hjul, forteller han.

Men hjul til Boeing-maskinen var ikke å oppdrive i Tromsø. Dermed måtte det flyes inn fra Oslo og derav forsinkelsen.

- Vi gjør vårt ytterste for å ha utstyr tilgjengelig, men i dette tilfellet hadde vi altså ikke det, sier Kirchhoff.

737-800-maskinen tok av fra Tromsø grytidlig søndag morgen, og Heim, som nå sitter på Kreta, regner med at eventuelle tap dekkes av reiseforsikringa.

Kommentarer til denne saken