Her kjører forskerne seg fast i isødet: - Kom svært overraskende på oss

STOPPET AV SLAPS: En beltevogn fra det norsk-indiske forskningsteamet kjørte seg fast i slapsen i Dronning Maud Land i Antarktis. Kun få uker tidligere var det bunnsolid blåis på samme sted.

STOPPET AV SLAPS: En beltevogn fra det norsk-indiske forskningsteamet kjørte seg fast i slapsen i Dronning Maud Land i Antarktis. Kun få uker tidligere var det bunnsolid blåis på samme sted. Foto:

Artikkelen er over 3 år gammel

Smeltevannet gjorde at forskerne ble stående bom fast. Kun seks uker tidligere var det steinhard blåis samme sted.

DEL

- Dette kom svært overraskende på oss. Vi ble vitne til en dramatisk endring som hadde skjedd i løpet av bare få uker, forteller Kenny Matsuoka, prosjektleder ved Norsk Polarinstitutt, til NRK.

I november dro et norsk-indisk team, bestående av forskere fra blant annet Norsk Polarinstitutt i Tromsø, ut til kysten av Dronning Maud Land i Antarktis. Etter seks ukers feltarbeid returnerte de samme vei i januar.

Det skulle vise seg å være en utfordring de ikke var forberedt på.

Usikker på årsak

For det som i november hadde vært fast blåis, var nå slaps og smeltevann. Det endte med at beltevognen ble stående bom fast i én uke før de fikk den løs, skriver NRK, som omtaler ekspedisjonen i en større reportasje torsdag.

Matsuoka har vært i Antarktis elleve ganger tidligere, men aldri opplevd lignende på denne tiden av året. Han er likevel forsiktig med å gi klimaendringer skylden for issmeltingen.

- Vi vet ikke ennå om dette er en konsekvens av klimaendringer. Det er observasjoner fra én enkelt sesong. I dette prosjektet skal vi gjøre grundige målinger i området, samtidig som vi kartlegger omfanget av smelting tilbake i tid. Dermed vil vi også få et bedre grunnlag for å si noe om hva vi kan forvente oss i framtiden, sier Matsuoka til NRK.

- En milepæl

De norske og indiske forskerne en del av forskningsprosjektet MADICE, som går fra 2016 til 2020. Formålet er å undersøke hvordan kystområdet i Antarktisk har endret seg over flere tusen år.

STO FAST: I én uke sto beltevognen fast i den smeltede isen. Katrin Lindbäck fra Norsk Polarinstitutt tar i bruk kasser som truger.

STO FAST: I én uke sto beltevognen fast i den smeltede isen. Katrin Lindbäck fra Norsk Polarinstitutt tar i bruk kasser som truger. Foto:

- Vi samarbeider med mange ulike nasjoner i Antarktis og dette er første gangen vi har hatt en ekspedisjon med indiske forskere. Det er sånn sett en milepæl inn mot en nasjon som har meldt seg på og blitt mer aktive i polarforskningen, sier Jan-Gunnar Winther, direktør ved Norsk Polarinstitutt, til Nordlys.

Han forteller at polarinstituttets mål med samarbeidsprosjektet, er å studere stabiliteten til de flytende isbremmene i Antarktisk.

- Isen strømmer fra kontinentet og legger seg utover havoverflaten, og disse isbremmene omkranser hele Antarktisk. Siden 90-tallet har vi sett at de har rykekt tilbake, brutt opp og seilt ut på havet som gigantiske isfjell.

Økt havnivå

En indirekte effekt av denne prosessen, er at isen på land strømmer raskere ut mot havet, forklarer Winther videre.

- Dermed settes det i gang en raskere bevegelse og is som tidligere lå på land, forsvinner. Når den smelter, øker havnivået. Det er på en måte sluttproduktet med forskningen, å se på effekten dette har på havnivået, sier han.

Feltarbeidet i forbindelse med MADICE tar utgangspunkt i den indiske Maitri-stasjonen i Vassfjellet i Dronning Maud Land, da den norske Troll-stasjonen er for langt unna.

Arbeidet fortsetter i november i år og foregår på Nivlisen, en isbrem langs kysten av Dronning Maud Land.

Artikkeltags