Oi, her ble fergeleiet i smaleste laget for nyferga

SMAL: Sånn er størrelsesforholdet mellom Kvernsund og fergeleiet på Bjarkøy som skipet skal trafikkere.

SMAL: Sånn er størrelsesforholdet mellom Kvernsund og fergeleiet på Bjarkøy som skipet skal trafikkere. Foto:

Artikkelen er over 5 år gammel

Ser du hva som er galt?

DEL

HARSTAD (Nordlys.no): I mange år har øyboerne i gamle Bjarkøy kommune slitt med gammelferga MF Dyrøya. Jubelen var stor da det ble kjent at Norled skulle overta sambandet med virkning fra 1. februar 2014, og det med et nybygg. Etter flere utsettelser og problemer kom ferga Kvernsund sigende nordover til Harstad, men nybygget har knapt vært ute i øyriket. Skipet har stort sett ligget til kai ved Harstad mekaniske verksted for utbedringer. Nå håper øyboerne at ferga aldri kommer i drift.

Saken ble først omtalt Hålogaland avis.

Nylig var Kvernsund på visitt ved fergeleiet på Bjarkøy, og da fikk øyboerne se med egne øyne hva som har skjedd. Ferga er nemlig for bred for kaia.

– Jeg synes det er en stor skandale for de som har stått for dette fergebygget. At de har fått bygget ei ferge som slett ikke er tilpasset fergeleiet her den skal gå, sier Roar Eilertsen fra Bjarkøy til Hålogaland avis.

Han håper å få beholde gamle MF Dyrøy i det lengste, i påvente av at tunnelen som bygges fra Grytøy til Bjarkøy skal stå ferdig i 2017.

MF Kvernsund, Foto: Andreas Grønning

Feilkonstruksjoner

Tidligere er det også kjent at Kvernsund har for svak baugpropell til å takle forholdene i Harstads skjærgård.

LES OGSÅ: – Kunne like godt brukt hårføner som baugpropell.

Når det gjelder de store problemene med ferga, sier regionleder Inge André Utåker i Norled at de er i dialog med LMG Marine som har stått for designet av ferga.

– Vi er i dialog med LMG. Poenget er at vi hadde et design som vi mente ville bli godkjent, men det ble det altså ikke, sier Utåker.

Den gamle fergekaia på Bjarkøy blir i smaleste laget for ferga Kvernsund som driftes av Norled. FOTO: Liv Karin Edvarsen

– Ikke et problem

Han vil ikke si hvor mye MF Kvernsund kostet ferdig levert fra verftet. Ei heller hva de store feilkonstruksjonene beløper seg til av merkostnader.

– Ekstrakostnadene vil bli fordelt mellom partene, så det blir vanskelig å si noe om. Offisiell dato for oppstart for Kvernsund er i april, men ny informasjon jeg har fått tilsier at dette kanskje er optimistisk.

– Hvilken ny informasjon dreier dette seg om?

– Det er blant annet tilgangen på nye deler til baugpropellen. Samt tilgangen på dokk i Harstad, gjør at oppstarten antakelig blir utsatt ytterligere.

Utåker avviser at den brede fergelemmen vil gjøre det problematisk på Bjarkøy.

– Det er ikke uvanlig. Når ferga kommer i drift vil det bli satt opp gjerde og grind for å hindre åpning mot sjø, sier han.

– Hva tenker du om at enkelte beboere på Bjarkøy ikke ønsker ferga i drift, jamfør uttalelser i Hålogaland avis?

– De skriver jo om hårfønere og alt mulig, så det får stå for deres egen regning.

Artikkeltags

Kommentarer til denne saken