Skreien tar opp kampen mot BMW og Mercedes

Artikkelen er over 4 år gammel

Norsk skrei kjemper mot noen av Tysklands sterkeste merkevarer i kampen om gjev pris.

DEL

EFFIE-prisene har blitt delt ut i Tyskland siden 1981, men aldri tidligere har en norsk merkevare vært med i konkurransen.

Juryen består i år av 22 eksperter fra bedrifter, vitenskap, analyse- og markedsbyråer, og blant skreiens konkurrenter er knallsterke tyske merkevarer som BMW, Mercedes, og Dr. Oetker.

- Det er utrolig artig at den ydmyke skreien fra Norge er i selskap noen av de sterkeste merkevarene i Tyskland. Dette er et bevis på at jobben som gjøres rundt om i kyst-Norge gir resultater, sier fiskeriutsending Kristin Pettersen i en pressemelding fra Sjømatrådet.

Kjemper mot eliten

Skreien er nominerte som ett av åtte andre bidrag i klassen «New New» under EFFIE-utdelingen i Frankfurt 5.november.

Pettersen karakteriserer nominasjonen og morgendagens konkurranse som Davids kamp mot Goliat.

- Skrei kjemper med eliten om en pris for mest effektiv bruk av markedsføringsmidler. EFFIE er en prestisjetung markedsføringskonkurranse og vi er stolt over at Skrei er nominert i den tyske finalen, sier hun.

Med et budsjett på 250.000 Euro , 2.25 millioner kroner, er ikke Skreien i nærheten av markedsbudsjettet til mange av konkurrentene, opplyser Sjømatrådet i pressemeldingen.

Dr. Oetker brukte til sammmenligning 135.9 mill på sin Pizzaburger, mens Mercedes 126 mill på sin lansering.

Ny kunnskap

Norges sjømatråd har de siste årene jobbet målrettet for å promotere skreien i Tyskland. Deres egne tall viser at så å si ingen i Tyskland viste hva skrei var i 2010.

 I dag vet rundt 30 millioner innbyggere at skrei er en fisk. Mange har fått med seg at kvalitetsfisken kommer fra Norge og at skrei-sesongen er kort.

- Det er tall som dette som gjør at skreien blir nominert til priser i Tyskland. Hver investerte krone for skreien har gitt gevinst og det legger juryen vekt på, sier Pettersen i pressemeldingen.

Alle de nominerte i klassen «New New»:

BMW i – «Erster einer neuen Zeit»

Mercedes-Benz – «Mercedes-Benz V-Klasse»

Dr. Oetker Pizzaburger – «Dr. Oetker Pizzaburger – Fingerfood für Fäuste»

Mövenpick frozen Yogurt – «Unbeschwerter Genuss»

Norge (Norges sjømatråd) – «Vom Nobody zum Star: der Skrei»

Rügenwalder Mühle – «Eine Gesellschaft ändert sich. Eine Marke ändert sich. Rügenwalder Mühle jetzt auch vegetarisch»

Deutsche Telekom – «MagentaEINS Launchkampagne»

Zalando – «#WhereverYouAre»

Artikkeltags