[NETTAVISEN:] Tirsdag omtalte Nettavisen en ny rapport fra tyske ADACom utslipp fra dieselbiler. Rapporten viser at moderne dieselbiler har ekstremt lave utslipp av nitrogenoksidene NO2 og NO. Nå mener samferdselspolitisk talsmann og leder av bilpolitisk utvalg i Fremskrittspartiet, Morten Stordalen at Norge lider av et «dieselhysteri».
– Det har nærmest gått en sport blant det politiske aspektet i Norge å konkurrere om hvem som kan forby bensin- og dieselbiler fortest mulig, før teknologien er ferdig, sier han til Nettavisen.
– Ingen grunn til at Norge skal forby salget
Stordalen sier at man skal stimulere til at folk kjøper miljøvennlige biler, men at det er langt derfra å forby salget av dieselbiler.
– Når man har null NOx-utslipp, og Co₂-utslippet går ned, er det ingen grunn til at Norge skal forby salget av dette i framtiden, sier han og legger til:
– Det har blitt en svart-hvitt debatt. Jeg tror folk som kjøper dieselbil nærmest føler seg mobbet i noen kretser, for nå er det bare elbil som gjelder.
Helt uaktuelt for Fremskrittspartiet
Politikeren sier det er helt uaktuelt å snakke om et forbud for FrP, og det er ingen grunn til at Norge som er et land der det ikke produseres biler, skal begynne å vedta teknologi.
– Man lar heller teknologien jobbe for seg og lytter til bilindustrien og hva den gjør, i stedet for å snakke om et forbud, sier han.
Stordalen understreker at det er bra at man tilbyr fordeler til el- og hybridbiler, men at det spiller ingen rolle om man heller kjører en dieselbil når det ikke kommer noe særlig utslipp.
– Vært for avslappet
Det er ikke alle som er like enige i at vi i Norge lider av et såkalt «dieselhysteri». MDG-politiker Eivind Trædal er én av de.
– Om noe har vi vel tidligere vært for avslappet når det kommer til diesel, for eksempel da den rødgrønne regjeringen senket avgiftene for å få flere til å kjøre dieselbil. Den avslappede holdningen bidro nok til at Oslo lenge har slitt med ulovlig høye nivåer av nitrogenoksid i Oslo-lufta, noe vi endelig er i ferd med å rydde opp i, skriver han i en e-post til Nettavisen.
Trædal legger til at det er veldig bra at nyere dieselbiler har lavere nitrogenutslipp.
– Dette kjenner vi jo også til fra tungtransporten, der utviklingen har gått raskere. Det er grunnen til at tunge kjøretøy med Euro 6-standard på motoren har lavere bompenger i Oslo. For mindre kjøretøy har effekten så langt ikke vært godt nok til å rettferdiggjøre lavere bomsatser. Kanskje vil det endre seg i framtida, men vi mener det beste er å satse på ekte nullutslippsbiler, sier Trædal.
Mener det er lite ambisiøst av Stortinget og Regjeringen
MDG-politikeren skriver videre at partiet mener fossilbiler bør fases ut raskest mulig.
Regjeringen og Stortinget har vedtatt at alle nye biler som selges fra 2025 skal være nullutslippsbiler. Trædal og Miljøpartiet de Grønne mener dette er lite ambisiøst med tanke på utviklingen, og har foreslått at dette skal være klart innen 2020.
– Det er viktig å forstå forskjellen på lokalforurensing og klimautslipp. Nyere dieselbiler slipper ut mindre lokalforurensing, i form av nitrogenoksid, men er stadig basert på fossilt drivstoff, som gir CO₂-utslipp som skaper klimaendringer. Altså kan vi ikke basere oss på verken bensin eller diesel når vi skal få klimautslippene ned mot null raskest mulig, slik forskerne anbefaler, sier Trædal.