Gå til sidens hovedinnhold

Nordmenn utsatt for svindelstorm: 200.000 telefonanrop fra Nord Korea på én dag

(Avisa Nordland)

Onsdag forrige uke ble nordmenn utsatt for en massiv svindelstorm mot norske mobilabonnenter. Til sammen ble det registrert hele 200.000 svindelanrop.

– Svindelanrop er et økende problem, sier Ric Brown, mobildirektør i Telenor Norge.

Taksameteret går

Det var nordkoreanske numre som ble misbrukt onsdag. Denne typen svindelanrop kalles gjerne «wangiri». Det japanske uttrykket betyr «ett ring og kutt». Svindlerne legger på tidlig og ønsker å trigge nysgjerrigheten din.

Og når du ringer tilbake, går taksameteret.

– Slike svindelstormer går i sykluser, men det som skjedde på onsdag var spesielt. Når så mange anrop kommer samtidig indikerer det et målrettet angrep på nordmenn. Det er alvorlig og vil bli politianmeldt, sier Thorbjørn Busch, senior sikkerhetsrådgiver i Telenor Norge og legger til:

8.000 ringte tilbake

– Våre tall viser at mer enn 8.000 nordmenn har ringt tilbake. Normalt sett er det omtrent 7–8 prosent som ringer tilbake. I dette tilfellet er antallet lavere, så det er tydelig at nordmenn har blitt mer oppmerksom på svindelanrop. Mange er likevel for høflige og naive når de besvarer ukjente anrop.

I desember blokkerte Telenors sikkerhetssenter over 1,3 millioner svindelanrop. Til tross for at de stanser enormt mye, er det fortsatt mange som utsettes for svindel. Det ønsker vi å gjøre noe med, sier Ric Brown, mobildirektør i Telenor Norge.

Vil ligge et skritt foran

Telenor inngår nå et samarbeid med Hiya, et amerikansk teknologiselskap som har utviklet avanserte metoder for å både forhåndsvarsle og hindre svindelanrop.

– Svindelanrop er et globalt problem, og vi gleder oss over at vi nå slår kreftene sammen Telenor og legger til et ekstra beskyttelseslag. Ved å kombinere vår teknologi med deres kompetanse og rekkevidde, vil vi ligge ett skritt foran svindlere og sikre økt trygghet for Telenors kunder, sier Kush Parik, Chief Operating Officer i Hiya.

Ifølge en undersøkelse gjennomført av Kantar på vegne av Telenor, sier mer enn 1 av 3 at de har opplevd telefonsvindel. 17 prosent sier at de også har opplevd flere svindelforsøk under koronaepidemien enn før.

– Når mer enn en tredel forteller at de opplever telefonsvindel er det alvorlig. Svindlerne blir stadig mer sofistikerte og utnytter avanserte metoder for å maskere sine hensikter. Derfor har vi utviklet Telenor-tjenesten «Se Hvem» til å bli en mer intelligent tjeneste, hvor maskinlæring utnyttes for å oppdage og hindre svindelanrop, sier Brown.

Kommentarer til denne saken