- Et dristig sporvalg i skredterreng

Kjetil Brattlien kaller sporvalget dristig. Bildet ble tatt av Bjørnar G. Hansen mot fjellet Buren på Kvaløya lørdag. Foto: Nordlys/Bjørnar G. Hansen

Kjetil Brattlien kaller sporvalget dristig. Bildet ble tatt av Bjørnar G. Hansen mot fjellet Buren på Kvaløya lørdag. Foto: Nordlys/Bjørnar G. Hansen

Artikkelen er over 3 år gammel
DEL

Nordlys+ til kun én krone. Bestill her og få tilgang til alt innhold

Da Bjørnar G. Hansen tok dette bildet av fjellsida på Buren på Kvaløya utenfor Tromsø lørdag.

Da han etterpå så på bildet, og fulgte sporene til skikjørerne, Ble han svært overrasket.

- Jeg trodde ikke det jeg så, sier han om veivalget til en av skikjørerne.

Sporet går nedover mot den såkalte "gryta", og ned over kanten.

- Dristig sporvalg

Der slutter sporene ettersom et mindre skred er utløst som følge av sporvalget.

Helt i bunnen av gryta kan man igjen se sporene som kommer ut av skredet.

Politiet fikk meldinger om skredet, og sier ingen ble tatt.

Men som bildet viser var det nære på.

Nordlys har sendt bildet til Norges fremste ekspert på snøskred, Kjetil Brattlien i NGI.

Han sier følgende om veivalget:

- Det ser ut som et dristig sporvalg i skredterreng. Samtidig er sporvalg et personlig valg som må harmonere med risikoaksept. Dessverre rammer skred hardest de som sitter hjemme og venter, og derfor bør man gjøre noen tanker om familien når en velger spor opp og ned, sier han.

- Småskummelt

Også skredleder i Norsk folkehjelp, Vegard Standahl Olsen, sier dette om bildet:

- Det kan godt bli småskummelt å bli tatt av et slikt vått snøskred. Våte snøskred tar sjeldent liv,  men de kan fort bli farlige om man dras utfor klipper og skrenter. Kan vanskelig si noe for sikkert ut ifra bildet, men skredet har nok sikkert gitt skikjørerne litt ekstra puls ja.

Mer generelt sier Brattlien at folk bør velge terreng etter skredfare og risikoaksept. I følge varsom.no er det skredfare 1 og 2 (liten og moderat skredfare) i Nord-Norge nå. Da sier regelbaserte metoder som den sveitsiske GRM-metoden og den norske Afterski-metoden at man nesten aldri vil utløse skred ved ferdsel i terreng som er slakere enn 35 grader ved skredfare 2, og 40 grader ved skredfare 1.

Artikkeltags