Har du brukt bussen før juni 2020, og betalte du via mobilkonto?

Da kan det tenkes at du får deg en hyggelig overraskelse i disse dager.

1,8 millioner

Troms fylkestrafikk er nemlig i ferd med å tilbakebetale hele 1,8 millioner kroner til rundt 26.000 kunder som har penger til gode etter at selskapet byttet betalingsapp fra Troms Mobillett til Troms Billett i fjor sommer.

Rundt halvparten av busspassasjerene har allerede fått sine penger overført, men tekniske utfordringer knyttet til personvern har skapt forsinkelser for den resterende utbetalingen. De som ikke har fått penger overført, er for eksempel kunder som har byttet kortopplysninger.

- Det er mange hensyn som skal tas for å sikre at dette skjer på en trygg og god måte i henhold til regelverk for personvern, vi er derfor veldig glade for at vi endelig kan returnere disse pengene til sine rettmessige eiere, forteller daglig leder i Troms fylkestrafikk, Kurt Bones, i en pressemelding.

Under tusen

De fleste av de rundt 26.000 kundene har under tusen kroner til gode. Kundeoversikten består kun av mobilnummer og beløp, og alle kundene vil få en tekstmelding i disse dager med informasjon om hvordan de skal gå frem for å få pengene tilbake.

– Vi håper vi kan nå ut til alle, og at de som er usikre på hvordan de skal gå frem tar kontakt med oss for veiledning, sier Bones.

Kundene må fylle ut et skjema for å få refusjon. Skjemaet vil være aktivt i tre år, etter dette er kravet foreldet. Refusjon til barn under femten år skal skje til foresatt.

- Vi ønsker å forsikre kundene om at sikkerhet har vært av høyeste prioritet. Både for å ivareta sikkerheten rundt opplysningene som kundene må oppgi i denne forbindelsen, og for å sikre at riktig kunde får riktig utbetalingen, og at utbetaling til samme kunde ikke skjer flere ganger, avslutter Bones.

Slik ser varslingsmeldingen ut: