Deler av nordnorsk fiskerigigant selges ut av landet

SELGER: Tommy Torvanger, konsernsjef i Nergård AS. Foto: Ole Åsheim/Nergård

SELGER: Tommy Torvanger, konsernsjef i Nergård AS. Foto: Ole Åsheim/Nergård

Artikkelen er over 5 år gammel
DEL

(Nord24) Nergård AS er Nord-Norges største fiskerikonsern. Nå selges deler av selskapet til de tyskregistrerte selskapene Cuxhavener Reederei GmbH og Icefresh GmbH.

De to selskapene er eid av Samherji, som er Islands nest største fiskeribedrift. Samherji driver også med fangst, produksjon og salg av villfanget fisk, akkurat som Nergård.

Selger over en femtedel

De tyske selskapene har avtalt kjøp av 36,5 prosent av aksjene i Søstrene Nergård AS.

Søstrene Nergård AS eier 58,3 prosent av aksjene i Nergård AS, morselskapet i Nergård-konsernet. Gjennom sine datterselskaper vil da Samherji eie 22 prosent av Nergård-konsernet.

Bakgrunnen for salget er at Samherji og Nergård inngår et partnerskap, som har til hensikt å øke inntjeningen innenfor segmentene hvitfisk og pelagisk fisk.

– De siste årene har laksenæringa oppnådd gode resultater i markedet, både i forhold til pris og posisjon, gjennom stabile leveranser, godt markedsarbeid og kontinuerlig produktutvikling. Samherji og Nergård mener at denne suksessformelen kan kopieres også på villfanget fisk, uttaler konsernsjef Tommy Torvanger i Nergård AS i en pressemelding.

Har manglet stabil tilgang

Ifølge konsernsjefen er målsetninga at begge selskaps fiskeflåter, produksjonsbedrifter i Norge, Island og Tyskland i felleskap skal kunne tilby skandinaviske og europeiske kunder stabile leveranser av ferske produkter året rundt.

I Norge vil dette blant annet bety at Nergård vil øke satsingen på filetproduksjon.

– Med felles ressurser kan vi tilby noe som lakseselskapene til nå har vært alene om: Stabile leveranser av fersk fisk gjennom hele året. Gjennom kjøp fra kystflåte, levendelagring og leveranser fra egen flåte vil vi i første omgang tilby fersk torsk til våre kunder hele året, melder Torvanger.

Kjøpet forutsetter norske myndigheters godkjenning. De tyske selskapene har i de siste årene jobbet tett for å utvikle fiske og foredling av fersk fisk fra Norge for markedsføring i det europeiske markedet.

I fjor omsatte Nergård for 642 millioner kroner på pelagisk fisk. Mellom 60 og 70 prosent av dette, nærmere 400 millioner kroner, kom fra eksport til Ukraina og Russland.

– Fortsatt nordnorsk

Til Nord24 avviser Torvanger at de nå blir «kvart islandsk».

– Nergård er fortsatt norsk og nordnorsk. Dette blir et indirekte eierskap gjennom Søstrene Nergård, sier konsernsjef Tommy Torvanger i Nergård til Nord24.

Torvanger sier avgjørelsen ble tatt for bare noen dager siden, men at selskapene har kjent hverandre i en årrekke.

– Eierne har initiert og snakket med hverandre og har kjent hverandre i veldig mange år. Det har vært noen felles prosjekter, man har snakket litt i lag, vi har solgt litt til dem, de har landet noen båter hos oss. Vi har pratet en del i lag og funnet tonen, sier Torvanger om prosessen.

To like selskap

Han understreker at det er to like selskap som nå inngår et tettere samarbeid.

– Vi ser at det er to relativt like selskaper dette her. Begge driver med fangst og salg av villfisk. Begge har hvitfisk og pelagisk, og begge driver fangst i Barentshavet, Nordsjøen og Nord-Atlanteren. Det er også likheter med private, aktive eiere. Dette er to selskaper som har fokus på å utvikle og skape. Dette er ingen døgnflue. Dette er et selskap som har vært i business i flere tiår. De er langsiktige, slår Torvanger fast.

Ferskt hele året

Hovedmålet med samarbeidet er å kunne tilby fersk torsk året rundt. Det europeiske markedet er viktigst.

– Det er målsettinga, ja. Det er ganske omfattende endringer som må på plass for å få til noe sånn, sier Torvanger.

Men han har tro på å klare det sammen med islendingene.

– Jeg tror på at det er fornuftig å samarbeide. Det er en krevende oppgave å komme opp i et sånt volum som gjør at du kan tilfredsstille behovet til kundene året rundt. Enten må man ha veldig mye penger, eller så må man samarbeide. Samarbeid er effektivt hvis man klarer å bygge tillit. Vi har god tro. Det er veldig spennende. Med to så like selskaper er det en del muligheter for utveksling av teknologi, ideer og tanker, sier Torvanger.

– Hva håper dere å lære av islendingene?

– Det islandske og norske regimet når det gjelder regulering, er forskjellig. Det er også mye som er ganske likt, men det er i detaljene slaget står. Der er det alltid noe å hente, sier Nergård-sjefen.

Felles markedsføring?

Han utelukker ikke at de vil gjennomføre felles PR- og markedsføringskampanjer i Europa.

– En av målsettingene er at det skal gå enda mer fisk gjennom våre kanaler. Det med markedsføring er noe vi sannsynligvis må tenke på som en mulighet for å samarbeide om, når vi nå satser mot Europa. Hvis vi skal samarbeide om produkter, er det naturlig at vi har et samarbeid om markedsføring. Men det er to separate selskaper dette, som kommer til å eksistere parallelt begge to, understreker Torvanger.

Bærekraftig satsing

Han er opptatt av at både Nergård og Samherji er opptatt av bærekraftig forvaltning av villfiskstammene.

– Både Nergård og Samherji fangster på kvoter som er bærekraftig forvaltet. Det er viktig for oss. Det er villfanget fisk fra det reneste havet som er på jorda. Det er utrolig viktig. Det er en veldig langsiktighet i dette, med at en høster fra en bærekraftig bestand. Det er et veldig viktig fellesskap. Dette er en potensielt evigvarende ressurs hvis vi klarer å forvalte det riktig, avrunder Torvanger.

Artikkeltags