Gå til sidens hovedinnhold

Nattog til syden var den 50 år gamle svenske drømmen 

Meninger Dette er et debattinnlegg. Innlegget gir uttrykk for skribentens holdninger.

(Nordnorsk debatt)

Norge og Sverige begynte da å planlegge framtidens tog. Frankrike og Tyskland var alt i gang, men så våknet skeptikerene i Norden som sikret at internasjonale tog ikke skulle bygges her nord. De gamle svensk-norske bånd ble kyttet hårdere og sikret at jernbanen skulle fortsatt gå i gammel svensk/norsk standard.

Ny internasjonal erfaring viste tog er den mest miljøvennlige transporten og trenger mindre areal og bare 10 % av energien fly eller bil må ha.

Ikke dyrere

Tysk jernbane har erfart at høyhastighetsbane ikke koster mer enn klassisk bane. Norge og Sverige holder fast på dyr gammeldags “industri strøm”, men Danmark og Finland og andre land benytter “ 25 kV og 50 Hz som er enklere, lettere og billigere i anlegg og drift

Folk ble lovet å få erfaringen fra bygging i andre land. Det ble også leid inn internasjonalt ekspertpanel. Men ekspertene kom ikke med noen konklusjon. Kun jernbane-administrasjonen sin ensidige framstilling vises fram.

Navarsete (Sp) sin rapport om høyhastighetstog og planen om “Nord Norgebanen” er blitt 30 år. Denne gamle planen er grunnlaget for en ny “samfunnsøkonomisk analyse for en ny jernbane”.

En 30 år gammel bil er regnet som VETERANBIL

400 km/t

“Shinkansen startet trafikken i 1964, bare fem år etter parlamentet vedtok å bygge den 553 km strekningen, som er samme lengde som distansen Trondheim-Oslo.

Det er nå 20 år siden samferdselsminister Kleppa (Sp) avviste høyhastighetstog og sikret flertall for InterCity til Lillehammer med toppfart på 200 km/t.

Jernbanedirektør Enger opplyste da at Jernbaneverket ville se på global kompetanse i utredningsarbeidet. Men det er ikke vist fram internasjonal erfaring om høyhastighetsbaner.

De nyeste høyhastighetstogene har en gjennomsnittsfart på 313 km/t, og toppfart rundt 420 km/t.

Tom Stillesby hadde samordnings-ansvar for Jernbaneverket sin utgreiing sa: “Vi må drepe myter om tog i 300 km/t”.

Togene Paris-Marseille har i 20 år brukt tre timer på den 750 km lange strekningen.

Kina har baner som er 2653 lang. Linja mellom Tokyo og Nagasaki er 1.500 km lang. Tilsvarende lengde er det mellom Tokyo og Sapporo der toget går i snølandskap og verdens dypeste og lengste undersjøiske togtunnel i jordskjelvlandet Japan.

Tromsø-Oslo,7 timer

Distansen Tromsø-Finnsnes-Mosjøen-Oslo er ca 1.800 km

Varer er også viktig. “Død fisk har hastverk”.

Andre land, som Spania, Skottland, Sveits, Sør-Afrika eller Canada investerer i tog som gir turistene en unik opplevelse.

Jernbaneverket har ikke vist fram den unike opplevelsen det vil bli for turister å reise med toetasjes tog med panoramavindu der turistene kan reise fra syden, og under Fehmarnbelt, som gir raskt ferjefritt samband mellom Tyskland og Danmark med nattogforbindelse videre nord over Dovre og polarsirkelen til verdens nordligste jernbanestasjon “Nordens Paris” for å oppleve midnatsolens land, eller det magiske nordlyset.

Fersk fisk vil bare trenge en natt for å komme til gourmetkokkenes by, Lyon eller Cannes og Lisboa.

De største flyfraktene, fra Norge går i dag, mellom Gardermoen og Malmø / København.

Noen vil reise komfortabelt fra Tromsø eller Hinnøy til Oslo, til strategiske møte med folk i politikk eller næringsliv. En behagelig tur i kupeen med dusj og frokost etter en 6-7 timers søvn kunne bli en god start på dagen. Noe slikt vil du ikke få med en flyreise.

Moderne jernbanelinje på viadukter sperrer ikke for landbruksmaskiner, reinsdyr eller bytrafikk. Og lager heller ikke stengsel for flomvann.

Få innbyggere, mange reisende

En ny linje må bygges etter det mest miljøvennlige prinsipp og knyttet opp til viktige trafikknutepunkt. Havner, fiskeanlegg, flyplasser pluss at linjen viser fram det unike nordnorske landskapet til turister og fastboende som vil nyte det fantastiske landskapet.

Shinkansen bruker bare et par timer på distansen som tilsvarer Trondheim-Oslo. Togene som har stopp for hver 34 km har hele sju flere ordinære stopp enn NSB hadde. Rutetiden for Shinkansen er knapt fire timer. NSB brukte 6 timer og 38 minutt Trondheim-Oslo.

Det er mulig å gi godt lokaltilbud, pluss et effektivt langtilbud der togene stopper kun på endestasjonene, slik flyene gjør.

Men husk hvor få personer som bor i Norge? Sier mange!

Bofaste reiser ikke. Ved å telle flybilletter ser du et betalingsvillig publikum.

En av Europas mest trafikkerte strekninger er den planlagte “Haukelibanen” som mellom Oslo og Bergen eller Stavanger frakter rundt fire millioner flyreisende hvert år.

Folketallet er viktig om butikken skal selge dagligvarer som melk og brød.

Høyhastighetstog gir raskere og mer behagelig reise enn fly.

Raske tog går på skinner og er den tryggeste og mest miljøvennlige transporten som bare trenger 10 % av energien til fly eller bil.

Jernbane krever mindre areal enn veg og flyplass. Derfor er det viktig for miljøet å satse på slike baner.

Bygg Nord-Norge-banen fra Tromsø til det europeiske nettet, av hensyn til trygg transport og norsk konkurranseevne.


Kommentarer til denne saken