Massiv mobilisering blant skuterfolket i Troms: Samlet over 1500 underskrifter på få timer - planlegger demonstrasjon på E8

INITIATIVTAKERE: Håkon Haug Enga og Raymond André Halvorsen er blant initiativtakerne til Norsk Snøscooterforening og demontrasjonen på E8 neste mandag. Dette bildet er tatt da politiets helikopter landet få meter fra Enga og kameratene i helga.

INITIATIVTAKERE: Håkon Haug Enga og Raymond André Halvorsen er blant initiativtakerne til Norsk Snøscooterforening og demontrasjonen på E8 neste mandag. Dette bildet er tatt da politiets helikopter landet få meter fra Enga og kameratene i helga. Foto:

Artikkelen er over 2 år gammel
DEL

I helga skrev Nordlys om Håkon Haug Enga (23), som sammen med kameratene ble tatt for ulovlig skuterkjøring i Nordkjosbotn.

Kameratgjengen reagerte sterkt på at politiets helikopter landet kun noen få meter fra dem.

Hendelsen har vekket et enormt engasjement blant skuterfolket i Nord-Norge.

Søndag startet Enga Facebook-gruppen «Norges Snøscooterforening», som allerede har fått nesten 6 000 medlemmer.

Både Nordlys og iTromsø skrev om den ferske foreningen og deres kamp for å få flere skuterløyper i Troms, og overfor sistnevnte nettsted anbefalte Ap-politiker og formannskapsmedlem Jarle Heitmann skuterentusiastene å starte en underskriftskampanje på minsak.no for å få behandlet saken i kommunestyret.

- Folk får opp øynene

Som sagt så gjort. Underskriftskampanjen ble opprettet mandag ettermiddag, og bare timer senere er antall underskrifter oppe i over 1500.

- Det er flott å se at det er så stort engasjement rundt dette. Jeg tror folk har sett seg lei av politiet bruker så mye av samfunnets ressurser på denne typen virksomhet. Samtidig begynner folk å få øynene opp for at skuter er en form for friluftsliv, og at det er for dumt at man må helt til Skibotn for å kunne drive denne aktiviteten på en lovlig måte, sier Enga til Nordlys mandag kveld.

Miljøet rundt Facebook-gruppa «Norges Snøscooterforening» planlegger også en demonstrasjon andre påskedag for å vekke oppmerksomhet om behovet for skuterløyper i Troms.

Planen er å kjøre i kolonne fra Vollan til Tromsø klokken 18 mandag 17. april, forteller initiativtaker Raymond André Halvorsen.

- Planen er å kjøre med bil og henger med snøskuter fra Vollan og inn til Tromsø sentrum for å lage litt blest og gjøre oss selv synlige, forteller Halvorsen.

Lover å ikke lage trafikktrøbbel

Halvorsen har påtatt seg å være nestleder i den ferske foreningen, og forteller at styret allerede har sendt inn stiftelsesdokumentene til Frivillighetsregisteret.

Til tross for at demonstrasjonen er planlagt gjennomført midt i hjemfartstrafikken etter påsken, sier Halvorsen at de ikke vil skape noen problemer langs E8.

- Vi skal kjøre i normal hastighet på lovlig vis, og håper så mange som mulig klarer å stille, sier han.

Fremskrittspartiets gruppeleder Anni Skogmann forteller til Nordlys at hun har tatt til orde for skuterløyper i Tromsø i mange år. Hun er derfor fornøyd med at skuterentusiastene har klart å samle så mange underskrifter på så kort tid.

- Det er kjempeflott. Det finnes mange argumenter for hvorfor det er en god idé sette av areal til snøskuter. Ett av dem er at det fjerner størstedelen av den ulovlige kjøringen. Det vil gi nye muligheter for reiselivsnæringen, og ikke minst vil en lovlig skuterløype muliggjøre naturopplevelser og friluftsliv for personer som ikke er i stand til å gå på ski i vinterfjellet, mener Skogmann.

- Ikke overrasket

Arbeiderpartiets Jarle Heitmann sier han ikke er forbauset over at skuterfolket har klart å samle inn så mange underskrifter på én kveld.

- Det er åpenbart at dette engasjerer mange. Da er det fint at vi har en løsning som minsak.no, som gjør det mulig for folk som er engasjerte i en sak å oppnå en politisk behandling på en god og relativt rask måte, sier Heitmann.

- Så nå vil kommunestyret i Tromsø få denne saken opp til behandling snart?

- Ja, så lenge en sak har oppnådd over 300 underskrifter. Det er flere som har fremmet saker gjennom minsak.no, og disse har kommet til kommunestyret. Det er en del formkrav som slike saker skal gjennom i henhold til kommuneloven, men jeg kjenner bare til at én sak er blitt avvist etter å ha oppnådd 300 underskrifter. Da var det fordi den var blitt behandlet tidligere, svarer Heitmann.

Arbeiderparti-politikeren er selv ikke en forkjemper for at det skal etableres skuterløyper i Tromsø.

- Jeg mener man må være ganske restriktiv. Samtidig er det greit å få utredet om skuterløyper er noe det vil være mulig å få til i kommunen. Det er vanskelig å vite hvilke områder som eventuelt kunne egne seg til skuterformål uten at vi har hatt en behandling av dette på forhånd, sier Heitmann

Artikkeltags