De søkkrike gjestene får ikke bestemme, og det tjener Kåre og Øyvind grovt på: - Hos oss har kunden ALDRI rett

LUKSUSLEVERANDØRENE: Norske turistaktører priser seg alt for lavt, mener Kåre Tannvik og Øyvind Sollie i Radius Kirkenes. En seng i snøhotellet koster tre ganger så mye som på et hotell i byen. Lederduoen har bygd suksessen på å tilby arktisk vinter med hunder, nordlyssafari og masse snø til utenlandske millionærer.

LUKSUSLEVERANDØRENE: Norske turistaktører priser seg alt for lavt, mener Kåre Tannvik og Øyvind Sollie i Radius Kirkenes. En seng i snøhotellet koster tre ganger så mye som på et hotell i byen. Lederduoen har bygd suksessen på å tilby arktisk vinter med hunder, nordlyssafari og masse snø til utenlandske millionærer. Foto:

Av og
Artikkelen er over 2 år gammel

Kåre Tannvik mener Norge er et alt for billig ferieland. Med sine partnere har han lagd et tilbud som trekker inkognito kongelige og andre millionærer til Kirkenes. Men han ville ikke gjort det igjen.

DEL

(Nord24) KIRKENES (Ifinnmark.no/Nord24.no): Bjeffingen fra 180 alaskan husky-hunder ønsker velkommen til Kirkenes Snowhotel, som på papiret heter Radius Kirkenes.

Området er tettpakket nok til å høre trekkhundene fra turisthyttene eller selve snøhotellet når den iskalde konstruksjonen er oppe og trekker skuelystne inn i de intime snøkorridorene med lyssatte skulpturer.

Hundegården trenger mer plass, kjøkkenet må utvides og ti nye hytter skal bygges. Totalt skal 16 millioner kroner investeres neste år hvis banken vil, forteller Tannvik, som er eventyransvarlig og gründer.

Byggemassen er ikke det eneste som eser ut; tursimebedriftens omsetning vokste fra 27,9 millioner kroner i 2015 til 37,8 millioner i 2016. Fjorårets overskudd ble på 1,9 millioner.

– Mange spør hvordan vi holder ut, de vet jo at vi «alltid» er på. Svaret mitt er enkelt; det er en sykdom. Og det finnes ingen medisin, svarer Tannvik på spørsmål om hva arbeidet har gjort med privatlivet.

INTERNASJONALT: Også de ansatte kommer fra hele verden. Sii Brittan (35) fra Newcastle søkte seg til Kirkenes for å oppleve noe nytt, og gruer seg til han en dag må forlate hundene.

INTERNASJONALT: Også de ansatte kommer fra hele verden. Sii Brittan (35) fra Newcastle søkte seg til Kirkenes for å oppleve noe nytt, og gruer seg til han en dag må forlate hundene. Foto:

Utrolige kontraster

I 2011 solgte Radius Kirkenes seg ut av sitt første område nær Kirkenes for 14 millioner kroner til Helse Finnmark. De ville bygge nytt sykehus der snøhotellet stod. Tannvik og daværende kompanjong Ronny Østrem investerte i et annet sted noen kilometer unna i stedet for å la pengene stå i banken.

– Ville du gjort det samme igjen?

– Nei. Hadde jeg vært lur, ville jeg tatt millionene og gått, er svaret hans.

Han tror folk flest ikke forstår hva det koster av innsats å bygge opp en bedrift. Det eneste som er sikkert er usikkerheten, mener gründeren.

– Jeg hadde ikke holdt ut hvis pengene var motivet. Det er folkene, opplevelsene og lukta av sagflis som appellerer.

Julaftener har Tannvik stort sett vært guide på hotellet, kjørt turister fra hurtigruta eller gjort annet arbeid – med noen avstikkere hjem til familien.

Julaften for fem år siden var han på skutertur med en fransk familie.

– Vi fyrte bål og varmet toast til dem i 15 minusgrader. Reingjeter Knut Magga kjørte forbi på skuteren etter å ha sett til flokken. Den franske familien var stum av opplevelsen. Så kom månen opp og gav et fantastisk fint lys. Det var som å være i en katedral. Etterpå dro jeg ned til julegavene og alt annet vi mennesker skaper rundt oss. Utrolige kontraster, minnes 64-åringen.

Inkognito kongelige

Bedriften tilbyr blant annet nordlyssafari, kongekrabbefiske, hundesledeturer og overnatting. En natt i snøhotellet koster 3.400 kroner per person – noe hverken Tannvik eller daglig leder Øyvind Sollie vil kalle dyrt.

– Norge er ikke dyrt som turistland, sett i forhold til hva som etterspørres og vi kan tilby. Ikke noe sted så langt nord har like fin natur med god infrastruktur og tilgjengelighet. Norsk reiseliv generelt er for dårlig til å prise etter etterspørselen. Potensialet er enormt, med tanke på at det er 500 millioner millionærer i verden [33 millioner dollarmillionærer ifølge Business Insider], fastslår Tannvik.

Han tror omsetningen inneværende år lander et sted mellom 45 og 50 millioner kroner. Alt av overskudd har så langt gått tilbake i drifta. Radius Kirkenes har betalt nøyaktig null utbyttekroner siden starten i 2002.

Prisene har nylig økt, og antallet bookinger tilsier ytterligere stigning. Gjestene er ifølge Tannvik og Sollie nesten bare utlendinger, og har inkludert medlemmer av Kuwaits kongefamilie. De ble sjekket inn under navnet Olsen.

Tannvik vil ikke røpe hvilke høyheter det var snakk om, og sier de fikk akkurat samme behandling som alle andre gjester. Selv ble han ikke klar over hvem de var før etter besøket.

Lærte på safari i Afrika

Tannvik er gammel dokumentarskaper, videojournalist og reiselivsguide. Han har reist mye som turist; særlig på villmarkssafarier. Stirrende inn i afrikanske leirbål forstod kirkenesværingen hva som måtte være sentralt i hans egen bedrift.

– 90 prosent av bålene rike folk ser er gassflammer. For dem er det oppsiktsvekkende å legge bjørkeved i et bål, forklarer han.

Derfor er bålet midtpunktet i Gabba – bedriftens første bygg hvor gjestene spiser mat rundt knitrende, glødende ved i høye flammer. Gabba ble tatt i bruk i år 2005 samtidig som det første snøhotellet.

Nordlyset er ikke særlig høyt oppe i bedriftens markedsføring. Det blå, grønne og lilla lyset er uforutsigbart, og ikke noe man er garantert å se de første nettene.

Gjester som ikke vil ikke vil ha frosten luggende i nese og strupe mens de står i snøen og speider etter dansende farger, kan nyte nordlyset og stjernene gjennom hyttenes store vinduer, som vender mot bølgene og fjellene. Hvis skydekket og solvinden tillater det.

Gjestene sover nært aktivitetene og restauranten. Tanken er å skape et sømløst 24-timers produkt.

Pusher vintervær

Øyvind Sollie ble daglig leder for tre år siden. Han har bakgrunn fra shipping, regnskap og andre ting som ikke har noe som helst med turisme å gjøre.

– Hvorfor lykkes dere så godt?

– Flere ting. En generell markedsoppgang særlig i Asia, og et verdensomspennende agentnettverk. Når det har pågått over flere år og vi aldri kansellerer får agentene tillitt til oss, svarer den daglige lederen.

– Hva selger dere inn bedriften med?

– Stabilt vintervær og et veldig godt drevet selskap som setter mye fokus inn på kunden. Høy kundetilfredshet gjør at vi markedsføres gjennom sosiale medier, forteller Sollie, som opprinnelig er fra Nittedal.

Sollie sier fortsatt vekst er helt nødvendig. Turistgrupper består stort sett av rundt 30 personer, og bedriften har ikke nok senger. Han tror nye hytter vil bety mye for omsetningen.

– Jeg er veldig fornøyd med bankforbindelsen vår. Vi har gode resultater å slå i bordet med, konstaterer Sollie.

Han håper hyttene gir gode ringvirkninger for lokalsamfunnet og lar bedriften sende flere kjøpesterke gjester til Kirkenes.

Kommer for eventyret

Hundesledeturer er et av hotellets største produkter. 8.400 gjester benyttet tilbudet i fjor. De fleste som jobber med hundene er utlendinger. Deriblant Sii Brittan fra Newcastle.

– Dette føles ikke som en jobb. Det vanskeligste med å være her er å vite at man en dag må dra, forteller 35-åringen mens han klør en takknemlig husky på magen.

Han jobbet som engelsklærer i Slovakia, og søkte seg til Kirkenes for å få forandring. Her steller, mater og lufter han hotellets cirka 180 hunder.

Når musherne kjører fram den første av flere vogner og spenner noen hunder for, blir resten av flokken ivrig etter å få være med. Hundene kjefter og uler, og demper seg ikke før den første vognen får opp farten og triller ut av området.

Hundene lager kloremerker og hull i jorda, men noe sjit er ikke å se. Staben plukker raskt opp etter dyrene så lufta ikke lukter noe verre enn hundepels og fuktig høstvær.

– Alle har ulik personlighet. Man får utrolige bånd med hundene, forklarer Brittan, som kom til hotellet i april og har en tolvmåneders-kontrakt.

Besøkende kan betale for å gå tur med de små, myke valpene. Prisene er ment å bli lave nok til at også lokalbefolkningen kan benytte tilbudet.

I fjor kom staben til Radius Kirkenes fra til sammen 23 ulike land. Tannvik sier de eksotiske opplevelsene tiltrekker utlendinger. 

Tar bort pengemakten

Hotellets gjester har omtrent like mye valgfrihet som soldater i førstegangstjenesten. Alle får utlevert samme kjeledresser, sko og mat.

– Vi kan ikke la folk med så mye penger velge middag. Da blir det mye vanskeligere å tilfredsstille dem. Her får alle finnmarksrøya første dag. Andre dag er det reinsdyrkjøtt. Ingen diskusjon, akkurat som i militæret! Med det tar vi fra dem makta penger gir. Og kundene blir kjempefornøyde, forklarer Tannvik.

Snøhotellets uformelle motto er ifølge gründeren «kunden har aldri rett».

– Hvordan kan de har rett når de aldri har kjørt hund, sovet i snøhotell eller kjørt skuter? Det betyr at vi må ha rett. Vi må vite hva vi gjør; kle dem godt og sørge for god nok mat.

Blodtrykket hans var tidligere en del høyere enn legen likte. Mellom 2002 og 2015 hadde han knapt nok en hel frihelg. Nå er helsa bedre og pausene lengre. Han fisker og drar på tur hver helg.

– Nå går det veldig bra. Vi er over i en driftsfase. Det er payback time! Etter mange års kamp har vi bevist at vi hadde rett. Reiseliv handler om å holde ut, så kommer markedet til slutt, konkluderer han.

Driftsresultatet til Radius Kirkenes har klatret hvert år siden 2011. Bedriften hadde 31 millioner kroner i gjeld ved utgangen av fjoråret. Selskapet bruker «Kirkenes Snowhotel» i markedsføring og annen profilering.

Største aksjonær er Sør-Varanger Eiendom, som eies av kirkenesværing Bror Jonny Bergmann.

RADIUS KIRKENES AS

Nøkkeltall (i hele tusen)

2014

2015

2016

Sum driftsinnt.

22 389

27 857

37 744

Driftsresultat

1 416

2 321

4 252

Ord. res. f. skatt

677

956

3 004

Sum eiend.

35 275

39 499

39 983

Fakta om Radius Kirkenes AS

  • Hovedkontor: Sandnesdalen utenfor Kirkenes
  • Tursimebedrift med snøhotellet, hundesledeturer og arktisk vinter som hovedattraksjoner. Målgruppen er utenlandske millionærer.
  • Daglig leder: Øyvind Sollie
  • Styreleder: Kaj Bakke
  • Aksjonærer:Sør-Varanger Eiendom AS 39.22%, Roma Eiendommer Og Invest Ans 34.56%, Kåre Tannvik AS 18.69%, AS Oscar Sundquist 2.37%, T Seffarth Eftf As 1.27%, Fiskebeck Holding AS 1.27%, Selfors Installasjon AS 1.27%, Sportshjørnet As 0.85%, Kirkenes Byggservice AS 0.49%

VEKST I NORD 2017

De nominerte bedriftene er de beste i hvert sitt fylke, rangert etter følgende kriterier:

  • Over én million kroner i omsetning.
  • Nordnorsk tilhørighet og eierskap.
  • Minst 20 prosent vekst, i både omsetning og driftsresultat, hvert år de siste 3 årene.
  • Har levert regnskap innen tidsfristen.
  • Vinneren skal, i tillegg til sterk økonomisk vekst, ha et godt produkt eller tjeneste, samt best mulighet for regional, nasjonal og eventuell internasjonal vekst.
  • Regnskapstallene tar utgangspunkt i tall fra regnskapstjenesten Proff Forvalt.
  • Vekst i Nord presenteres i samarbeid med Avisa Nordland, iFinnmark og Næringslivsdagen Nord, som er finansiert av Nordlys, Innovasjon Norge og Norinnova. Førstepremien på 150.000 kroner deles ut 31.oktober under Næringslivsdagen Nord.

Artikkeltags