(Siste)

Kaptein Leif Hus fra Kinsarvik er nå underveis fra Norge til De forente arabiske emirater. Han startet tirsdag og skal være fremme lørdag. Han flyr helikopteret som skal gjøre jobben.

– Dette er langt på utsiden av det normale, sier markedssjef Erlend Folstad i helikopterselskapet Airlift til Hardanger Folkeblad.

Selskapet har fått oppdraget med å skifte ut to flammetårn på en oljerigg i den persiske gulf. Det er selskapet Total som drifter riggen som ligger om lag 100 nautiske mil nord for hovedstaden Abu Dhabi i emiratene.

Lang ferd

Ren flytid er om lag 30 timer. Men crewet på tre (én mekaniker, to piloter) regner med tolv landinger underveis for å fylle fuel og for å overholde pålagt hviletid.

– Hvorfor fly helikopter fra Norge gjennom Europa og Midt-Østen for å gjøre en dags jobb i emiratene? Det er fire dager hjem igjen også...

– Det finnes ikke tilsvarende helikopter tilgjengelig i nærheten, heller ikke den nødvendige kompetanse for å utføre oppdraget. Og vårt selskap har begge deler, svarer Folstad.

Utfordring

En av utfordringene for flygningen, er å få kjøpt fuel. Allerede onsdag var det problem fordi mannskapet ikke hadde med riktig kort for å tanke, og det ikke var mulig å betale kontant.

– Når de kommer til Midtøsten, går ruten over Egypt og noen arabiske land, transitt-tillatelser er innhentet. Flyr de over Israel, blir det problematisk å lande i arabiske land, forteller Folstad. (ANB)

Les mer om oppdraget her