Slik tjente Håkon 28 millioner på oppfinnelse fra gutterommet

SUKSESS-GRÜNDER: Håkon Bertheussen (30) fra Åsland på Kvaløya i Tromsø skapte spill-suksessen Wordfeud i sommerferien 2010. Samme høst sa han opp jobben og startet for seg selv. Tre år etter går det så det griner. I fjor tjente Bertheussens IT-selskap 28,6 millioner kroner. Ni av ti kroner gikk direkte til overskudd til glede for både skattemyndigheter og investorselskapet Bertheussen Invest. Nå jobber Bertheussen med nye spill.Foto: Stian Saur

SUKSESS-GRÜNDER: Håkon Bertheussen (30) fra Åsland på Kvaløya i Tromsø skapte spill-suksessen Wordfeud i sommerferien 2010. Samme høst sa han opp jobben og startet for seg selv. Tre år etter går det så det griner. I fjor tjente Bertheussens IT-selskap 28,6 millioner kroner. Ni av ti kroner gikk direkte til overskudd til glede for både skattemyndigheter og investorselskapet Bertheussen Invest. Nå jobber Bertheussen med nye spill.Foto: Stian Saur

Artikkelen er over 6 år gammel

Ni av ti kroner er overskudd. Les om Wordfeud-Håkons eventyr.

DEL

Wordfeud-feberen er på ingen måte over. Det gir klingende mynt i kassa til IT-gründer Håkon Bertheussen (30) fra Kvaløya i Tromsø. Dataingeniøren ofret sommerferien i 2010 for å skape det som har blitt en internasjonal bestselger for smarttelefoner og nettbrett. Det har gitt klingende mynt i kassa.

I fjor hadde Bertheussen IT AS 28,6 millioner kroner i inntekter.

Utgiftene var på knappe tre millioner. Dermed kunne tromsøværingen, nå bosatt i Trondheim, bokføre et resultat på sterke 25,6 millioner kroner.

Med andre ord var ni av ti kroner rent overskudd.

Unikt eksempel

Det er en imponerende bragd, mener universitetslektor Finn Steinar Heimly ved Handelshøgskolen i Tromsø.

– Det er kjempeuvanlig. Hvis du tar en vanlig handelsbedrift, er resultatgraden kanskje to til fire prosent. Med andre ord går to kroner av en hundrelapp til bunnlinja, sier Heimly.

Han er ekspert på å sammenlikne regnskaper og sier tallene vitner om en ekstremt effektiv driftsmodell.

– Det eneste som kan forklare det er at det foreligger en ren salgsgevinst. De har et driftskonsept som er ekstremt effektivt.

– Kjenner du til lignende eksempler fra Nord-Norge?

– Jeg kjenner ikke til lignende eksempler fra noe sted, sier Heimly.

Kollega Henning Sollid, førstelektor i regnskap, sier IT-bransjen er spesiell. Store «kassasuksesser» kan gi svimlende resultatmarginer.

– Det som er spesielt med denne bransjen er at de immaterielle kostnadene ikke er så store. Når det først slår til, tenderer det til å bli bra avkastning, sier Sollid til Nordlys.

Investerer i aksjer og fond

Bertheussen bidrar til betydelige skatteinntekter for staten. I fjor betalte IT-selskapet drøyt 7 millioner kroner i skatt. I tillegg bidro morselskapet Bertheussen Invest med nesten 4,2 millioner kroner i skatt.

IT-selskapet, hvor inntektene fra spill som Wordfeud kommer inn, overførte 10,8 millioner kroner av overskuddet til Bertheussen Invest, der eier og gründer Bertheussen forvalter pengene.

Selv sto han oppført med 17,6 millioner kroner i inntekter og 13,8 millioner i formue i 2011. Skattelistene for 2012 er ikke tilgjengelige, men formuen har neppe svekket seg etter det gode fjoråret.

Pengene Bertheussen tjener blir delvis pløyd inn i IT-selskapet til videreutvikling av Wordfeud, samt utvikling av nye spill.

Men Bertheussen investerer også i aksjer gjennom Bertheussen Invest. Ved utløpet av fjoråret hadde han en aksje- og fondsportefølje med en verdi på nærmere 6,8 millioner kroner.

– Få som lykkes

App’-utvikler Gjermund Gustavsen fra Tromsø driver egen IT-bedrift i Oslo. Programmering og utvikling av mobilapplikasjoner er en av spesialitetene. Han sier suksessen til Bertheussen er få forunt.

– Det er alltid mulig å få til en hit i App-store fortsatt, men man må være klar over at risikoen er sinnssykt høy og at det er få som lykkes, sier Gustavsen.

– Hva er det som kjennetegner suksesser som det Bertheussen har skapt?

– Det er få vinnere i et slikt marked. Det er mange spill som lages, men det er ytterst få som lykkes. Man vil gjerne være der de man kjenner er. Det kan godt hende det finnes et bedre «Wordfeud»-spill ute på markedet, men som ingen har oppdaget. For å lykkes må man lage et godt produkt, det må være lettvint, og man må være heldig med timingen.

– Drømmer dere om å få til noe av det samme som Bertheussen?

– Ja, jeg tror vi er i en situasjon som veldig mange andre. Man gjør ting på bestilling til smør på brødet, og så pusler man med sine egne produkter ved siden av, sier gründeren av selskapet Tight.

Nordlys har gjort gjentatte forsøk på få tak i trondheimsbosatte Bertheussen, uten å lykkes.

– Wordfeud var relativt populært fra dag en, og jeg så ganske fort at dette var noe jeg kan leve av, sa han i et intervju med Nordlys i fjor.

I fjor ble han årets unge gründer i en Ernst & Young-kåring. Så lenge folk fortsatt leker med ord, kan Bertheussen sysselsette mange flere.

Artikkeltags