Satser 50 millioner - håper å tjene fem milliarder

Artikkelen er over 5 år gammel

Snuhavn til 50 millioner skal sikre fremtidig cruiseturisme i Nord-Norge.

DEL

ALTA (Nordlys): Nasjonale inntekter fra cruiseturisme har doblet seg de siste ti årene. Om lag 2,5 milliarder kroner var verdien i 2013. I løpet av de neste ti årene tror næringen dette tallet vil dobles en gang til. I morgen vil prosjektledelsen ha et møte i Alta med Næringsdepartementet for å sikre toppfinansiering av prosjektet til 50 millioner kroner.

Skjær i sjøen

Likevel er det skumle skjær i sjøen. Utfordringen er avstanden fra de folkerike områdene i Europa til nordområdene. I tillegg vil nye utslippskrav pålegge rederiene å redusere utslippene med 25 prosent innen 2020 sier et arbeidsutvalg i Midt-Finnmark i et arbeidsdokument. Der står det også at cruisenæringen sier kundene deres ønsker kortere reiser på om lag ei uke.

- Løsningen er enkel og helt avgjørende for fremtidens cruiseturisme der det vil enten ende med omtrent ingen cruisetrafikk eller en mangedobling, sier Fred Persen i prosjektet fra Porsanger.

Se videoen om hvordan fremtidens turisme skal sikres.

Snur i nord

Utvalget ønsker å etablere en snuhavn i Porsanger ved å bygge terminal og flytebrygge i tilknytning til Banak flyplass. Prosjektet er stipulert til å koste 50 millioner kroner og utvalget håper anlegget skal være klart allerede sommeren 2015.

Ei snuhavn for cruiseskip er en kai-løsning som i kombinasjon med lufthavn muliggjør passasjerbytte på et cruiseskip, der passasjerene som kommer i land blir fløyet hjem, mens nye passasjerene kommer inn via lufthavn.

Jumbo-fly

- Det finnes bare tre flyplasser i Nord, Banak, Evenes og Bodø, som har rullebane nok for å ta ned de store jumbojetene cruiseselskapene selv har. Og det har vært et krav fra næringen, sier ordfører i Porsanger, Knut Roger Hanssen (H) til Nordlys.

Av disse er det i følge Hanssen Banak som er best egnet fordi nærheten mellom havn og flyplass i forhold til interessesteder som Nordkapp, Murmansk, Alta, Tromsø, Svalbard og Lofoten. Ordføreren er tydelig på at dersom Nord-Norge ikke klarer å etablere en snuhavn snart, vil cruisetrafikken kunne forsvinne.

Katastrofale konsekvenser

- Næringen selv ønsker å bruke Lakselv. Dette er en sak for hele regionen der det ligger svært store muligheter. Følgene vil kunne bli fatale for reiselivsbedrifter i regionen dersom cruiserederiene velger å droppe nordområdene fordi seilingstiden blir for lang, avslutter Knut Roger Hanssen.

Interkommunalt

Porsanger kommune har jobbet med prosjektet siden 2012.

Til møtet fredag med næringsminister Monica Mæland og følget kommer ordførerne Knut Roger Hanssen fra Porsanger, Kristina Hansen (Nordkapp), Anne Torill Balto Eriksen (Karasjok) samt fylkesråd samferdsel Finnmark Fylkeskommune, Grethe Ernø Johansen,

I tillegg stiller Arthur Kordt fra European Cruiseservice AS, Geir Solheim (NHO Reiseliv), Hilde Solheim (Virke), Knut Sigurd Pettersen (Rica) samt Fred Persen fra prosjektselskapet Northcape Turnaroundport AS.

Artikkeltags