Prisen på bensin og diesel har i det siste økt kraftig. Siste dagen i mai var prisen på bensin 27 kroner per liter, det høyeste noensinne i Norge. Mandag denne uken kunne GD melde om priser på over 28 kroner, altså en ny rekord.
Analytikere spår en ytterligere prisøkning, og 30 kroner literen i sommer er ifølge ekspertene sannsynlig. Nå foreslår Naf en tiltakspakke for å bremse de høye prisene.
Fullt mulig å ta kontroll
– For folk flest blåser det nå fra alle kanter. Drivstoffpriser ute av kontroll kommer på toppen av økte strøm- og matpriser. Dette gir utrygghet og økonomiske utfordringer for mange, sier myndighetskontakt Thor Egil Braadland i Naf.
Det er ifølge han fullt mulig å ta kontroll over drivstoffprisene om det finnes politisk vilje.
– Det er i distriktene dette svir mest.
Nå mener Naf at Senterpartiet, SV og Arbeiderpartiet må bruke anledningen ved at de forhandler om justert statsbudsjett til å gjøre noe med drivstoffregningene. I en pressemelding skriver Naf at dette er Senterpartiets gylne øyeblikk.

Skyhøye priser – og verre skal det trolig bli
Helt nødvendig
I en undersøkelse gjort av Naf svarer 90 prosent i distrikts-Norge at de bruker bil i hverdagen.
– Det er samtidig der hvor elbil-tettheten er lavest. Bensin- og dieselbilen er fortsatt en helt nødvendig del av livene til mange, spesielt i distriktene, sier Braadland.
Dette er tiltakene Naf mener er nødvendige:
- Fjern veibruksavgiften. Hver bilist med bensinbil vil spare neste fem kroner literen dersom denne avgiften fjernes. Dieselbilsiter vil spare 3,52 kroner per liter.
- Engangstilskudd til alle privatpersoner som eier en bil, etter svensk modell. Sverige har besluttet å gi 1000,- i støtte til hver bileier. Norge bør se til Sverige og innføre en kontantstøtte nå som prisene er helt ekstreme.
- Fjerne trafikkforsikringsavgiften. Staten henter inn over 13 milliarder kroner fra bilistene hvert år på denne avgiften.
- Null omregistreringsavgift på nullutslippskjøretøy. Folk flest kjøper bruktbil. Mange ser nå etter en brukt elbil som passer for dem. Ved å droppe omregistreringsavgiften på elbiler blir det billigere for folk å kjøpe brukt elbil.
- Redusere bompengetakstene. Det finnes i dag en kompensasjonsordning staten kan bruke for å nedbetale bompengegjeld på veistrekninger i distriktene. Ved å øke bevilgningene til ordningen kan bompengetakstene reduseres eller fjernes helt.
Denne tiltakspakken har en prislapp på nesten 30 milliarder kroner.
– Selvsagt har det en prislapp for staten, men regjeringens inntekter mangedobler seg sammenliknet med hva man trodde for bare noen måneder siden, sier Braadland.
