(Haugesunds Avis)

KARMØY: Familien på fire måtte i hui og hast komme seg ut av boligen sin da deres Tesla Model X 2019-modell begynte å brenne kraftig tidlig på morgenkvisten 31. juli.

Allerede i 10-tiden på morgenen dagen før hadde det begynt å dukke opp feilmeldinger i bilens systemer.

– Fredag morgen var jeg ute på noen ærend, og fikk da opp diverse feilmeldinger på bilen. Vi skulle på bilferie mandag morgen, og derfor kjørte jeg direkte til Tesla på Norheim for å få sjekket det opp. På vei dit forsvant feilmeldingene, men jeg hadde tatt et bilde av dem i forkant, skriver bileieren i en e-post til Haugesunds Avis.

Han vil ikke stå fram med navn.

– Vent til mandag

Vel framme hos Tesla skal han ha fått beskjed om at de ikke kunne se på bilen før mandag.

– De sa videre at ettersom feilmeldingene hadde gått bort, skulle det gå bra å kjøre bilen så lenge de ikke dukket opp igjen. Det var forskjellige feilmeldinger, men selvfølgelig antydet ingen av disse at bilen skulle begynne å brenne 16 timer senere, skriver bileieren, som deretter sier at han kjørte hjem og parkerte bilen på gårdsplassen inntil carporten.

Han sier at ingen kjørte bilen mer denne dagen, men de sjekket den flere ganger og startet den opp for å sjekke om feilmeldingene var tilbake.

– Vi ville selvfølgelig ikke kjøre på biltur hvis feilmeldingene dukket opp igjen. Det gjorde de ikke, skriver bileieren.

Våknet av røyk

Morgenen etter våknet samboeren av at det luktet røyk, og hørte lyder utenfor. Da hun kikket ut, kunne hun ikke se bilen på grunn av all røyken.

– Hun vekket meg, vi ringte brannvesenet, og dro barna ut av sengen. Deretter dro vi ut for å vekke naboer siden dette er et rekkehus. Noen av naboene hadde allerede våknet av smell fra bilen som kom med jevne mellomrom. Alarmen gikk også, skriver eieren.

Brannvesenet var raskt på stedet, men ikke før bilen var helt overtent. Da hadde en nabo også forsøkt å slukke med brannslukningsapparat.

Tesla-eieren bekrefter at bilen ikke sto til lading da det begynte å brenne.

– Vi velger å gå ut med dette nå, ikke for å rette kritikk mot Tesla Norheim, men for å gi en advarsel om at folk bør ta feilmeldinger på alvor, og ikke bare godta at bilen ikke bli sjekket for feil. Det er mulig en alvorlig feil da kunne blitt avdekket, skriver han.

Bileieren presiserer videre at han ikke kan vite om det er noen sammenheng mellom feilmeldingene og brannen.

– Det må nesten noen andre svare på.

Boligen må saneres

Familien måtte i likhet med flere naboer og brannfolk tilbringe tid på sykehus etter brannen, ettersom røyken fra bilen inneholdt farlig flussyre.

I etterkant må hele boligen og innboet saneres.

– Luftinntaket til ventilasjonsanlegget er like ved der bilen sto, så det kom røyk inn i boligen. Det har ført til at vi ikke har kunnet flytte inn eller hente ut ting fra boligen. Dette skal saneres, og prosessen regnes å ta rundt tre uker fra de begynner, skriver bileieren.

Han sier de ikke har blitt kontaktet av Tesla i etterkant av brannen.

Politiet valgte å henlegge saken i forrige uke ettersom det ikke er noe som tyder på at det har skjedd noe kriminelt.

Bileieren vet foreløpig ikke hva som skjer med et eventuelt forsikringsoppgjør etter brannen. Saneringen av huset dekkes av hus- og innboforsikring, sier han.

Tesla ønsker ikke spekulasjoner

Kommunikasjonssjef i Tesla Norge, Even Sandvold Roland, ønsker ikke å svare på om det kan ha vært en sammenheng mellom feilmeldingene og bilbrannen.

– Vi er glade for at alle involverte er i god behold etter brannen i Karmøy for halvannen uke siden. Saken er ikke ferdig undersøkt, og Tesla ønsker ikke å bidra til at det spekuleres i hendelsen i mellomtiden, er Rolands korte kommentar.

Han vil heller ikke svare på hvilket ansvar verkstedene har med tanke på å ta slike feilmeldinger på alvor, eller om de opplever at potensielle kunder blir mer skeptiske til kjøp av Tesla når slike saker omtales i media.

I følge kommunikasjonssjefen er brannen nå en forsikringssak som håndteres av bileierens forsikringsselskap.

Sammenlignet med bensin- og dieselbiler er elbiler mindre brannfarlige siden de har færre deler som kan brenne, sa pressekontakt for Norsk Elbilforening, Unni Berge til Haugesunds Avis i forrige uke.

– Ifølge Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap (DSB) brenner biler med forbrenningsmotor i Norge fire til fem ganger så ofte som elbiler, sier hun.

En grunn til at elbiler brenner sjeldnere kan være fordi de som regel er nye og i bedre stand, men DSB mener ikke at dette alene kan forklare hele forskjellen.

På tross av statistikken opplever Elbilforbundet stadig fordommer mot brann i elbil.

– Dette er en ny og fremmed teknologi for mange, og når man møter nye ting er kunnskapen ofte lav. Da kan det oppstå myter. Jeg tror også at mange har sett voldsomme bilbatteri-branner på YouTube, og har derfor tenkt at elbiler brenner veldig ofte, sa Berge.

Hun sa videre at statistikken spår at antall bilbranner vil gå ned når antall elbiler øker.