Terningkast 4: Terje Isungset

Foto:

Av
Artikkelen er over 11 år gammel

Resultatet er eksotisk, imponerende og grenseløst originalt.

DEL

Verdens første turné med ismusikk fant sted i fjor vinter, og selvsagt var det hele satt i scene av ismesteren personlig, Terje Isungset, som har gjort denne spesialiteten til en kunstform. Konseptet kan virke smalt og en kan spørre seg om det etter at vi har fått tre CD-er, finnes utviklingspotensial for flere. Isungset har delvis løst problemet ved å trekke inn samarbeidspartnere som for de flestes del virker som ganske naturlige valg i forhold til Isungsets filosofi.

Musikken ble for en stor del innspilt i Finnmark, under konserter i Vadsø, Kautokeino og Tana. Også Japan og Longyearbyen står på listen over innspillingssteder, for Longyearbyens del formodentlig for første gang i historien. Innspillingstemperaturen varierte fra pluss tre til minus 33 grader.

Isungset stilte med forskjellige partnere på de forskjellige stedene. Sara Marielle Gaup fremfører joik i Vadsø, Arve Henriksen opptrer på istrompet i «Fola, fola Blakken» på isfestival i Japan og folkesangeren Unni Løvlid og jazzvokalisten Lena Nymark bidrar med sine mest iskalde toner. I tillegg, selvfølgelig, til Isungsets egne bidrag på fløyte, isofon og ishorn, men selvsagt mest som klangvariert perkusjonist på alle sine slaginstrumenter.

Resultatet er eksotisk, imponerende og grenseløst originalt. Musikalsk slekter det mest på avansert samtidsmusikk med klare relasjoner til jazz og moderne improvisasjonskunst.

Artikkeltags