Terningkast 5: Silje og gitarene

Av
Artikkelen er over 6 år gammel

SILJE NERGAARD «Unclouded»

DEL

Silje Nergaard har en evne til å få sin musikk til å virke lettflytende og uanstrengt. Her mer enn noen gang, når hun tuller sangene sine inn i tepper av akustisk gitarspill og myke bakgrunnstoner. Hun går tett opp til mikrofonen på en måte som skaper nærhet og uforbeholden utlevering. Det skjer uten at en føler avstand til hennes nakne oppriktighet. Silje har selv komponert ni av de 11 sangene, mens tekstene for en stor del er overlatt til britisk/norske Mike McGurk. Unntakene er blant annet Det var for sent, der teksten er skrevet av Sigrid Merethe Hanssen fra Lenvik (datter av Arvid Hanssen), og som representerer et av Siljes få eksempler på sanger med norsk tekst.

Silje pleier på dette albumet en kjærlighet til den akustiske gitaren som ble skapt hos henne av hennes far allerede i fem-årsalderen. Her er det først og fremst de faste gitaristene hennes, Hallgrim Bratberg og Håvar Bendiksen, som er med på å prege plata. I fravær av både bass og trommer skaper de stemninger som er ganske unike i et lekent pop-fundert program som dette. Her gir det mening å snakke om et gjensidig inspirasjonsforhold. For ytterligere å understreke det luftige og stemningsfulle preget, har Silje hentet inn giganter som John Scofield, Knut Reiersrud, Jojje Wadenius og Nils Einar Vinjor. Trompetisten Nils Petter Molvær og saksofonisten John Pål Inderberg er andre instrumentalister som er håndplukkede i Siljes søken etter kvalitet helt ned på detaljplanet.

En av de to sangene som er lånt fra utlandet er Jimmy Webbs The Moon’s a Harsh Mistress, og en fornemmer at den er med for å minne oss om Radka Toneff som sang den på sin Fairytales. I dette sensuelle paradiset av singer/songwriter-artisteri hører det også med å minne om at Silje alltid har et ben forankret i en lys form for jazz, stimulert av Scofields artisteri i God’s Mistakes og kanskje litt av John Pål Inderbergs scat-utbrudd i He Must Have Been Telling a Lie.

Artikkeltags