Terningkast 3: Får i ulveklær

Foto:

Av
Artikkelen er over 4 år gammel

Av og til må man stole mer på seg selv, mener Nordlys' anmelder om El Cacos konsert på Kulturhuset.

DEL

Vær hjemme selv om du er borte. Lokale nyheter – 5 kr for 5 uker

Det kan ikke være ofte i Lillestrøm-bandet El Cacos karriere at de står på en plakat med tre andre band og ser ut til å være det snilleste av alle.

Men på Aurora Noise var nettopp det utgangspunktet. For sammenlignet med resten av line-upen ble det nærmest fristende å kalle El Caco for rene popbandet.

Det var derimot før bandet entret scenen. Det ble nemlig raskt tydelig at El Caco hadde tilpasset seg anledningen og kastet om på den gjenkjennelige settlisten før de satt seg på flyet nordover.

På Kulturhuset i går fikk vi nemlig møte El Caco på sitt desidert hardeste og mørkeste. Publikumsfavoritter som Someone New og Substitute ble byttet ut med det raskeste og mest brutale bandet har i katalogen, som Marionette fra 2003-albumet Solid Rest.

Og jo da, den harde utgaven av bandet funker den og. Først og fremst fordi El Caco fortsatt er svært så stødige musikere.

Men av og til må man stole på den faste oppskriften. En av El Cacos store styrker ligger nettopp i dynamikken, i bandets evne til å fortære alle sine mange referanser også i et kort sett.

I går ble de rett og slett lidende av en manglende tiltro til eget materiale. For den liveoppskriften El Caco vanligvis kjører er langt bedre enn den de stilte på Kulturhuset med i går.

Og jo da, den harde utgaven av bandet funker den og. Først og fremst fordi El Caco fortsatt er svært så stødige musikere.

Artikkeltags