Gå til sidens hovedinnhold

Muggent møte med Mattilsynet

Meninger Dette er et debattinnlegg. Innlegget gir uttrykk for skribentens holdninger.

(Nordnorsk debatt)

Torsdag 12. august kl. 15.20 stormer tre munnbind-maskerte personer restaurantlokalet. De stiller seg demonstrativt opp foran bardisken og forlanger å få snakke med daglig leder. Om lag tjue gjester i lokalet følger spent med på opptrinnet.

Dette kunne ha vært opptakten til en vendetta i Texas, men det foregår altså på den populære restauranten Havhesten på Ekkerøy i Vadsø kommune. Lederen for de maskerte er førsteinspektør i Mattilsynet (MT) som har med seg en seniorjurist fra Skatteetaten og en kontrollør fra Fiskeridirektoratet.

Dagen i forveien hadde Havhesten inspeksjon av skjenkekontrollen som ikke fant noe klanderverdig. Men noen hadde snakket sammen. Nå kom man sterkere tilbake, tydeligvis fast bestemt på å «ta» noen.

Førsteinspektøren hadde en nedlatende og brysk tone ovenfor kokk og servitør og startet inspeksjonen før jeg som daglig leder ankom stedet 10 minutter etter kontrollørenes ankomst.

Etter noen få minutter tar inspektøren en rask beslutning. Hun bestemmer øyeblikkelig stenging av restauranten på grunn av mangler ved lokalet og skadedyr! Nå har det aldri vært hverken rotter eller mus på Havhesten, men skadedyr for MT er fluer! Hun har funnet fluer på kjøkkenet og i personaltoalettet, et toalett som ikke blir brukt. Inspektøren er urokkelig i sin beslutning, hun hører ikke på innvendinger.

Havhesten har vært drevet i 22 år i god dialog med MT. De har ønsket oss alt vel og bare kommet med små anmerkninger tidligere. Lokalet er slik det har vært i hvert fall de ti siste år, nå er det plutselig blitt uegnet.

Nå, tre dager før vi skal avslutte sesongen, beslutter MT øyeblikkelig stenging! Det er et grovt overgrep, og jeg kommer til å kreve erstatning for tapt omsetning og varelager som nå må destrueres.

Ingen er blitt skadet av å spise på Havhesten. Gjestene er meget godt fornøyd både med mat, service og lokalet.

Da inspektørene inntok Havhesten, måtte servitøren be dem trekke seg unna slik at hun fikk betjene gjestene som var i lokalet. De fikk aller nådigst spise ferdig før lokalet ble stengt samtidig som de fikk med seg alt av samtaler.

Mens førsteinspektøren gransket kjøkkenet, måtte jeg ved et bord ute på kaia redegjøre for Skatteetaten og Fiskeridirektoratet hvilke leverandører og ansatte jeg hadde. Gjester ved nabobordet fikk med seg hvert ord som ble sagt! Skattejuristen antydet kjapt gebyrer for flere tusen kroner for manglende personallister for min tre ansatte! Dagen etter fikk jeg varsel om 16.786 kr i gebyrer. Her gives ikke ved dørene!

Etter kontrollen trakk de tre seg tilbake til en leilighet som Havhesten gratis stilte til disposisjon. Her kunne MT etter den ti minutter lange inspeksjonen skrive en lang rapport om skadedyr og alt det begredelige ved Havhesten. Utrolig nok er ingen av ankepunktene i rapporten er belagt med foto, så det blir svært vanskelig å kommentere eller motsi påstandene.

Mattilsynet informerte også om at jeg kan klage på hastevedtaket de gjorde. Klageinstansen er Mattilsynets hovedkontor i Oslo! Med andre ord: Blir du ranet kan du bare klage til ranerens far! Verre er det ikke.

Byråkrati og kontrollorganer må vi ha. Mattilsynet gjør en viktig jobb, men i dette tilfellet har de overreagert på en frekk og feil måte. Man stenger ikke en godkjent virksomhet som har vært drevet i 22 år tre dager før den skal avslutte sesongen, og det på grunn av fluer! Det er et grovt overgrep overfor en liten bedrift som taper penger og får sitt gode rykte svertet.

Saken blir fulgt opp i samråd med min advokat.

Kommentarer til denne saken