Slik kan du bli svindlet når du kjøper bruktbil

Det omsettes utrolig mange bruktbiler i Norge hvert år, men stadig flere selges med feil kilometerstand. ( Skjermbilde )

Det omsettes utrolig mange bruktbiler i Norge hvert år, men stadig flere selges med feil kilometerstand. ( Skjermbilde )

Av
Artikkelen er over 6 år gammel

- Vi ser en mørk trend, sier NAF.

DEL

(NETTAVISEN): NAF sier de har sett en mørk trend blant bilselgere som jukser med kilometerstanden. Det er mange som stiller tilbake kilometerstanden eller gir feil opplysninger om hvor langt bilen har gått når de selger bilen – utelukkende for å få en bedre pris.

Det skriver Nettavisen.

Organisasjonen melder at nesten halvparten av henvendelsene de fikk fra sine medlemmer i fjor gikk på kjøp og salg av bil, og at triksing med kilometer standen er sterkt økende.

I 2012 ble det gjennomført hele 418.248 eierskifter av personbiler i Norge, og 30.566 biler ble bruktimportert.

Det er særlig på de bruktimporterte biler kilometertriksing er et utbredt fenomen, men også i Norge begynner dette å bli vanlig. NAF melder at dette med digitale speedometere er gjort på få sekunder med det rette utstyret, og bilselgere som vil tjene litt mer på bilene sine blir lett fristet.

- Fra et europeisk perspektiv, er det kanskje ett av de største forbrukerjuridiske problemene. Basert på tall fra tysk politi, svindles det for ca. 6 - 7 milliarder euro hvert år bare i Tyskland, sier André Fimreite, advokat og seniorrådgiver i NAF.

Tallene tyder på at hele en av tre biler i Tyskland går rundt med falsk kilometerstand.

I Storbritannia har det vært dokumentert at det i løpet av et år var 600.000 biler som hadde lavere kilometerstand enn året før.

Kan ha lovlige årsaker

Det finnes legale årsaker til nedjustering av kilometerstanden, men ekspertene antar at den store majoriteten av tilfellene handler om ren svindel i den hensikt å oppnå høyere pris når bilen selges brukt.

I Norge finnes det en rekke aktører som gjerne tilbyr seg å stille kilometerstanden, samtidig som de fraskriver seg ethvert ansvar.

- Skruppelløse selgere justerer kilometerstandarden på bruktbiler for å kunne heve prisen, og på den måten kunne tjene mye penger, sier Nicola Johnson i det britiske selskapet HPI.

HPI tilbyr en tjeneste der bruktbilkjøpere kan sjekke tidligere kilometerstand på bilen de er interessert i. Tall fra denne tjenesten viser at rundt 8 prosent av bilene som sjekkes opp, har en kilometerstand som ikke stemmer.

Vil ha kontroll på kilometerstand

I Norge finnes ikke en slik statistikk, og ingen formell registrering av kilometerstand noe sted. Det ønsker NAF nå å gjøre noe med.

- NAF jobber via vårt medlemskap i den internasjonale bilorganisasjonen FIA, med å få enten en teknologisk løsning eller et felles europeisk register hvor kilometerstanden skal registreres får å få bukt med problemet. NAF kjemper også for at det norske motorvognregisteret skal implementere kilometerstand som en standardopplysning i sine systemer, hvor det skal registreres kilometerstand ved hver EU-kontroll og omregistrering, melder selskapet.

- Det finnes systemer som fungerer. I Belgia er det lovpålagt å innrapportere kilometerstanden for alle som har befatning med en bil i næringsvirksomhet. Om bilen punkterer og trenger assistanse, så blir kilometerstanden registrert. Dette gjør det vanskelig for de som ønsker å tukle med kilometerstanden, sier Fimreite.

Kan være vanskelig å sjekke

Det alle ikke er klar over er at på moderne biler er kilometerstanden lagret to steder: I styreenheten i bilen, samt det tallet som står oppgitt i displayet. Det førstnevnte går det i utgangspunktet ikke an å endre, men er heller ikke mulig å få tilgang til helt uten videre. Dette oppdages for eksempel ikke i en «NAF-test».

Tidligere var det enklere å oppdage slik tukling, fordi en fysisk måtte gjøre endringer, som kunne etterlate merker som kunne avsløres ved nærmere undersøkelser.

- Det er ikke slik at vi bare kan gå inn i styreenheten å se hvor langt bilen har gått, men en kan ofte se noe på slitasje i forhold til hvor langt bilen oppgis å ha gått, sier har NAFs Audun Bergerud tidligere fortalt Nettavisen.

Det er heller ikke slik at et merkeverksted vil være behjelpelig med å bekrefte eller avkrefte opplysninger fra serviceheftet.

- Om du ringer til kjeden og spør om bekreftelse, så er det langt fra sikkert at verkstedet vil oppgi den informasjonen du spør etter, siden det ikke var du som var eier av bilen, sier Bergerud.

- Men det som av og til skjer er at en finner igjen kvitteringer i hanskerommet og den typen ting, men det er ingen enkel måte du enkelt kan finne ut av om en bil er tuklet med, påpeker han.

Import gjør det mer vanskelig

Endring av kilometerstand er i Norge et problem som ofte assosieres med bruktimport. Om bilen er importert fra utlandet, er du ikke helt uten muligheter til kontroll. Serviceheftet skal uansett være medfølgende på utenlandske biler.

Ifølge NAF kan også den norske importøren av bilen i mange tilfeller kunne sjekke ut bilens historikk i utlandet.

- På enkelte bilmodeller i dag kan det være mulig å kontrollere om kilometerstanden i styreenheten stemmer overens med det som står i instrumentpanelet. I noen tilfeller vil også en test av bilen kunne vise at slitasjen i seter, instrumentbrytere, understell og lignende tilsier at bilen er kjørt lenger enn kilometertelleren viser, skriver NAF på sine nettsider.

Flere av disse tingene er likevel bare mulig å gjøre etter at kjøpet er gjennomført.

HPI har følgende tips ved bruktbilkjøp

** Sjekk servicehistorikken: Kilometerstanden skal oppgis i serviceheftet, og sjekk om informasjonen er dokumentert fra en godkjent aktør. Om du er i tvil kan du enkelt kontakte servicestedet for bekreftelse.

** Snakk med tidligere eier: Om bilen har hatt flere eiere, kan en telefon til eiere tilbake i historikken avsløre mye.

** Stol på fornuften: Har bilen overraskende lav kilometerstand i forhold til hva som er normalt? Dette bør i så fall kunne forklares.

** Sjekk kilometerstand flere ganger: Et triks enkelte bruker er å justere kilometerstanden på bilen før den prøvekjøres, og så endres den tilbake før endelig overdragelse.

** Se etter tegn på slitasje: Har bilen overraskende mye slitasje i forhold til hvor langt den skal ha gått? Slitte seter og andre sliteskader kan være gode indikatorer. HPI anbefaler også å se etter nylig byttede, lett tilgjengelige deler som kan være byttet for å få bilen til å fremstå som mindre slitt enn den egentlig er.

Artikkeltags