Nå kan prisen på dekk stige med opp mot 4000,- per sett

KAN FÅ DET TRAVELT: Terje Rundberg hos Sentrum Bilservicekan få det enda mer travelt i fremtiden med de nye EU-reglene som innføres. Her fra en tidligere sak.

KAN FÅ DET TRAVELT: Terje Rundberg hos Sentrum Bilservicekan få det enda mer travelt i fremtiden med de nye EU-reglene som innføres. Her fra en tidligere sak. Foto:

Artikkelen er over 5 år gammel

Og det kan i tillegg bli vanskeligere å legge om dekk hjemme.

DEL

Det er VG som melder at nye EU-regler som trer i kraft fra 1. november av vil medføre at det blir stilt krav om at alle nye biler som selges skal ha installert dekktrykkovervåkning (også kjent som TPMS, Tyre Pressure Monitoring System). Disse reglene innføres for å tilfredsstille økte krav til sikkerhet og miljø.

Slik det er i dag har rundt halvparten av bilene på markedet dekktrykksensorer montert separat på ventilen på hvert dekk. Den andre halvparten har montert en ABS-sensor som registerer økt trykkmotstand over tid, en løsning som er både billig og omtrent vedlikholdsfri, skriver VG.

Kan måtte regne med store ekstrakostnader

Men med reglene som innføres på høsten i år kan det være at du må regne med store ekstrakostnader for hvert dekksett du kjøper til nye biler. I dag ligger prisen på dekktrykksensorer på rundt 700 til 1000 kroner per sensor, altså mellom 2800 til 4000 kroner per sett.

- Dersom det er krav til dekktrykksovervåkning, gjelder dette alle typer dekk, også ved eventuelt senere bytte, opplyser Håkon Rosendahl i Vegdirektoratet.

Dekktrykksensorer fungerer vet at de sender et trådløst signal til en eller flere mottakere i bilen som så leser av dekktrykket i det du starter bilen. Ved feil vil en lampe på dashbordet lyse.

Disse sensorene er følsomme for hvor de er plassert på bilen, og må kalibreres før de er klar til bruk. VG melder at hvis man roterer hjulparene kan det komme en feilmelding da sensorenes plassering ikke vil stemme med hvor den tror den sitter.

Vil bli en annen hverdag

I tillegg krever enkelte biler også kalibrering for hver gang det skiftes hjul, noe som gjør at man enten må ha et egnet apparat for å utføre kalibreringen eller få utført hjulskiftet på verksted

Til VG uttaler Bjørn Neuberth i firmaet Panvulk, som har spesialisert seg på å selge tredjeparts dekktrykksensorer, at det nå vil bli en annen hverdag for de fleste

- Det blir enda mer bruk av dekkhoteller. Å gjøre jobben hjemme blir et problem. I tillegg vil det ta dobbelt så lang tid for dekkhotellet å skifte hjul med disse nye kravene, sier han.

For biler som er registrert før 1. november 2014 blir det ikke krav til at dekktrykksensorene skal fungere.

LES OGSÅ: Gjertrud vil be alle om unnskyldning når hun lager kø.

Artikkeltags