– I mange tilfeller er det bare flaks at det går bra

ADVARER MOT SLURV: Seksjonsleder Martin Svendsen og trafikkoordinator Roar Olsen i Statens vegvesen mener mange bilister mangler forståelse for hvor farlig feil lasting av bilen kan være. De opplever at mange slurver ? spesielt på de korte turene.

ADVARER MOT SLURV: Seksjonsleder Martin Svendsen og trafikkoordinator Roar Olsen i Statens vegvesen mener mange bilister mangler forståelse for hvor farlig feil lasting av bilen kan være. De opplever at mange slurver ? spesielt på de korte turene.

Av og
Artikkelen er over 7 år gammel

Høyballer over kanten og usikra tunge objekter ses daglig i trafikken. Veivesenet ber om skjerpings.

DEL

Politi og veivesen advarer bilister med livsfarlig usikret last.

- Det største problemet er den manglende forståelsen for at dette er farlig. Kjører du med en last på 50 kg på taket som er dårlig sikret kan det få store følger, sier Martin Svendsen seksjonsleder i Statens vegvesen.

Sammen med trafikkoordinator Roar Olsen ser Svendsen gjennom flere bilder av det som må betegnes som mildt sagt oppsiktsvekkende måter å frakte lasten sin på. På Statens vegvesen er ingen overrasket over det de ser.

- Vi er på veiene ofte, så dette er ikke noe nytt, sier Olsen.

Ingen god forklaring

Årsaken til bilistenes slurv er det vanskelig å gi et klart svar på, mener veivesenet.

- Det er vanskelig å si om det er mangel på kunnskap eller om folk rett og slett overser farene ved dårlig sikring av lasten, sier Svendsen.

- Kjører du i 50 km i timen og må bråbremse så vil jo ikke nødvendigvis lasten din være med på det. Det er egentlig ikke så vanskelig å tenke seg til hvor farlig det er.

Seksjonslederen sammenlikner slurv med lasten med å kutte svingene.

- Det går sikkert bra en stund, men det er ikke spesielt lurt, sier Svendsen.

Verst på korte turer

Trafikkoordinator Olsen tror bilistene har en tendens til å slurve på de kortere turene.

- Det er ikke ofte folk frakter større ting, men det virker som de ofte tenker at det holder å sikre byggevarene sine med en liten hyssing fordi man bare skal fra butikken og hjem, sier Olsen.

- I tillegg er det mange som slurver når de skal frakte store ting fra hytta og hjem.

Konsekvensene er i de fleste tilfeller et pålegg om å forbedre sikringen av lasten.

- Det er overraskende sjeldent at selve volumet, altså størrelsen, er problemet. Det er som regel sikringen, sier Svendsen.

Ni plasttanker på taket

I vår observerte lensmann Yngve Isaksen Wiik i Andøy en hengerlast han aldri hadde sett maken til. Totalt ni plasttanker hadde sjåføren stablet på hengeren da han var på vei ut av kommunen.

- Jeg synes det var drøyt. Som du ser av bildet, så mister man blant annet utsikten bakover. Lasten stikker ganske langt ut på sidene av hengeren. Også blir det fort ustabilt, sånn som det var stablet.

Mannen, som var hjemmehørende i Tromsø, erkjente det faktiske forholdet.

Statens vegvesen kunne tidligere i sommer fortelle om et skrekkeksempel hvor en sjåfør hadde lastet over et tonn med trelast på en henger som var godkjent for 300 kg.

Artikkeltags