Terningkast 5: Lander ikke bare på beina – han overbeviser, imponerer og beveger

LECTURE PERFORMANCE: Torstein Bjørklund står alene på scenen og fremfører stykket han har laget sammen med Kristine Klubben og Mats Sjøgård Pettersen. Det gjør han imponerende bra. All grunn også til å takke Hålogaland Teater og Nina Wester, som har gitt Bjørklund drahjelp og plass til en viktig og god forestilling.

LECTURE PERFORMANCE: Torstein Bjørklund står alene på scenen og fremfører stykket han har laget sammen med Kristine Klubben og Mats Sjøgård Pettersen. Det gjør han imponerende bra. All grunn også til å takke Hålogaland Teater og Nina Wester, som har gitt Bjørklund drahjelp og plass til en viktig og god forestilling.

Av
Artikkelen er over 5 år gammel

Sterk Torstein Bjørklund i "Konflikten"

DEL

Mot. Det er det du har når du prøver deg på en objektiv gjennomgang av Midtøsten-konflikten på en drøy time, og attpåtil vil justere folks måte å tenke på. Gjennom en teaterforestilling.

Men Torstein Bjørklund lander ikke bare på beina – han overbeviser, imponerer og beveger. Ikke bare følelsene, han beveger også intellektet, fra skråsikkert over mot litt mer forståelse, til og med tvil.

På et sort gulv står han og fargelegger sorthvittbildene våre med bare et stykke hvitt kritt i hånda.

LES OGSÅ: Torstein har laget forestilling om Midtøsten-konflikten: <br/>&laquo;Jeg kan ikke stå på en scene og si dette!&raquo;

Ikke soloarbeid

«Konflikten» har vært vist andre steder tidligere, men jeg vil tro det var spesielt for Bjørklund lørdag. Ikke bare fordi Tromsø er hans hjemby, men fordi den er Gazas vennskapsby og han var i løvens hule med sin nøytralitet denne helga.

Men selv om han er alene på scenen, står flere bak forestillingen. Mads Sjøgård Pettersen har regi, manus (sammen med Torstein Bjørklund og Kristine Klubben) og har filmet de palestinske og israelske stemmer og ansikter vi hører og ser gjennom forestillingen.

Kloke mennesker fra begge sider, begge kjønn, stort aldersspenn – med verdighet, toleranse og fred i sinnene – forteller oss om andre holdninger fra den israelske grasrota og den palestinske grusen enn de vi får fra offisielt hold. Staten Israel representerer ikke alle verdens jøder – ikke en gang i Israel, like lite som Hamas representerer alle palestinere i regionen.

Sterke inntrykk

Mange av dem gjør sterke inntrykk, ikke minst den tidligere israelske soldaten som ikke vil snakke om Gud, men heller om menneskerettigheter og undertrykkelsen av palestinere. Også de andre understreker på sine måter at «Konflikten» slett ikke kan avfeies som naiv, men er høyst relevant og et bidrag som åpner opp, uansett hvilken side du måtte stå på.

Manusforfatterne har ønsket å framstå så nøytrale som mulig, og de har troverdigheten i behold, ikke minst verdigheten. Stykket er nemlig verken pro palestinsk eller pro israelsk. Det står på menneskets side, og sier dessuten noe om konflikter generelt, ikke bare Midtøsten spesielt.

Imponerende Bjørklund

En god idé og et godt manus var altså et bra utgangspunkt, og til slutt var det Torstein Bjørklunds imponerende prestasjon på scenen som sikret (hjemme)seieren her.

Han er sterk og tydelig, både i diksjon og budskap. Trygg. Vi liker å høre å Bjørklund, vi liker ham godt. Tror på det han sier og hva han har på hjertet.

Engasjementet er ekte og han bringer til torgs det motsatte av fordømmelse; han prosederer ydmykhet og menneskeverd, vilje til å forstå og ønske om fred. Et slags håp, som er helt uten brukbart alternativ.

På et sort gulv står han og fargelegger sorthvittbildene våre med bare et stykke hvitt kritt i hånda.

Artikkeltags