Gå til sidens hovedinnhold

Fyller hallen for første gang - allerede er utstillere klare til neste års messe

Artikkelen er over 4 år gammel

Selv før det store trykket har satt inn på Nordnorsk Handelsmesse i Tromsø, har utstillere meldt seg til neste års arrangement.

Det forteller Stigh Aarstein, daglig leder og eier av MobiCom. I helgen arrangerer de Nordnorsk Handelsmesse i Skarphallen for første gang.

Her finnes det meste. Fra spa, helse og velvære til bil, jaktvåpen og campingvogn.

- Vi har satt oss som mål at dersom dette bærer økonomisk, er tilbake samme helg i mai 2018. Det er allerede 20 utstillere som sier at de signerer seg med på alle messer vi arrangerer. Så vi får mye tilbakemeldinger på at vi gjør ting rett. Det er hyggelig, sier Aarstein.

Fornyet og bedre

Da messen åpnet klokken 17 fredag ettermiddag, var det som mål å ta over stafettpinnen etter nå nedlagte Tromsømessa.

- Vårt ønske å få tilbake den gamle Tromsømessa, men i fornyet og bedre drakt. Utifra navnet vårt å dømme, har vi et ønske å vise representanter for nordnorsk næringsliv - med et naturlig fokus på Troms. Vi har utstillere helt fra Senja og Harstad, men selvfølgelig også noen tilreisende fra Sverige, Oslo og Trondheim. 90 prosent av utstillerne er imidlertid fra Troms, forteller Aarstein.

Artikkelen fortsetter under bildeserien.

Bildeserie

Nordnorsk Handelsmesse

 

Ambisjonen er å vise et så bredt spekter som mulig. Derfor er det alt fra bilforhandlere til klesforretninger pakket inn i Skarphallen i helgen, der messen også holder åpent lørdag og søndag.

- Vi har også jobbet målrettet for å få utstillere som kan henvende seg til spesielt kvinnelige besøkende. Messer er ofte relatert til mannfolk-ting, eller ting til begge. Det er ikke det at de typiske kvinneutstillerne ikke vil komme, men de blir ikke invitert, sier Aarstein og nevner klesforretninger som Høyer, Peak Performance, Moods of Norway og Brandstad.

- I tillegg har vi spa, velvære, helse og skjønnhet, legger han til.

Les også

De siste årene har de slitt med å fylle lokalet. Nå er kapasiteten fullstendig sprengt

 

Nye og gamle kunder

En som skryter av messen, er utstiller Jostein Strømme fra Spabutikken Polarbad. De har per i dag ikke butikk i Tromsø, men det kan raskt endre seg, kan han avsløre.

- Det handler om å finne rette lokalet, så er vi i gang, sier Strømme til Nordlys.

Han forteller at messer som den som i helgen skjer i Skarphallen, er viktige for dem.

- Det er en god måte å treffe nye og gamle kunder på. Jeg har virkelig troen på det de prøver å tromme sammen på denne messen. De har vært gode på forhåndsinformasjon og tilrettelegging, sier Strømme.

Liv og røre

Da Nordlys var innom like etter åpningen fredag ettermiddag, hadde foreløpig det store trykket latt vente på seg. Målet er imidlertid klart: 10.000 besøkende i helga.

- Vi synes ikke at det er noe tøft krav, dersom vi sammenligner oss med andre messer. Villmarksmessa i Bardu klarer 12.000 og boligmessa som var her i fjor høst, hadde 8700 besøkende. Samtidig satser vi på litt mer. Vi har bolig og hytte, men også alle de andre bransjene er representert, sier Aarstein.

 

I tillegg til utstillere er det gjort plass til frivillige organisasjoner. I ene hjørnet av lokalet er det rigget til en scene. Så litt liv og rør blir det også.

- Ikke alt er helt avklart, men lørdag klokken 15 blir det moteshow som visstnok skal by på noen overraskelser. Vi jobber også for å få til en auksjon, men det er ikke helt spikret ennå, sier Aarstein.

Annet konsept

Selv om det er første gang at Nordnorsk Handelsmesse går av stabelen i Tromsø, har arrangørene ambisjoner:

- Det er ikke alt jeg har lyst til å røpe ennå, men vi håper å være også et annet sted i Nord-Norge i oktober. Det er også mulig at vi er tilbake i Tromsø med et helt annet konsept i slutten av september, sier Aarstein avslutningsvis.

Kommentarer til denne saken